Wniosek o kredyt – jakie dokumenty są potrzebne?

Wielu z nas marzy o pięknym domu z ogrodem lub nowoczesnym mieszkaniu. Często na drodze do spełnienia tego marzenia musimy stawiać czoła różnym wyzwaniom. Jednym z nich jest wniosek o kredyt hipoteczny. Wymaga on zgromadzenia kompletu odpowiednich dokumentów. Ich przygotowanie jest kluczowe dla szybkiego i sprawnego przejścia przez proces kredytowy. Czy wiesz jakie dokumenty musisz załączyć do wniosku? 

Wniosek o kredyt – jak zacząć?

Aby otrzymać kredyt hipoteczny, banku musi ocenić naszą zdolność kredytową. Dokonuje tego na podstawie złożonego i przyjętego wniosku. Czy to oznacza, że wniosek po złożeniu może zostać nieprzyjęty? Niestety, tak. Wypełnienie formularza to wierzchołek góry lodowej. U jej podstawy leży szereg niezbędnych dokumentów, które musimy dostarczyć razem z wnioskiem. Niektóre z nich są jak tykająca bomba – mają bardzo krótki termin ważności. Warto więc zrobić dobre rozeznanie jakich dokumentów wymaga twój bank i kiedy należy je zorganizować, aby żaden z nich nie uległ przedawnieniu. W tej kwestii warto zasięgnąć rady eksperta. Wiesz, że na Otodom Finanse możesz zrobić to za darmo? Sprawdź już teraz! 

Jakie dokumenty są potrzebne? 

Weryfikacja tożsamości

Bank musi wiedzieć, czy ty to na pewno TY, więc przygotuj dokument tożsamości. W przypadku obywateli Polski wystarczy dowód osobisty. Obcokrajowcy muszą legitymować się paszportem oraz zaświadczeniem o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej w Polsce lub kartą stałego pobytu w przypadku obywateli krajów nienależących do UE.

Potwierdź swoją sytuację finansową 

Chcieć, a móc – bank musi upewnić się, czy w ogóle będziesz w stanie spłacać zaciągnięty kredyt. W zależności od źródła uzyskiwanego dochodu i banku, wymagane są inne dokumenty.

Jeśli pracujesz w oparciu o umowę o pracę lub umowę cywilno prawną musisz dostarczyć:

  • zaświadczenie o zatrudnieniu i dochodach,
  • wyciąg z konta bankowego, na które wpływa wynagrodzenie,
  • umowa o pracę,
  • deklaracja podatkowa.

W przypadku otrzymywania wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenie lub umowy o dzieło załącz:

  • zaświadczenie o zatrudnieniu,
  • wyciąg z konta bankowego, na które wpływa dochód z wykonywanej umowy,
  • umowy wraz z rachunkami za świadczenie,
  • deklaracja podatkowa.

Osoby na emeryturze lub otrzymujące rentę, będą potrzebowały poniższych dokumentów:

  • decyzję o przyznaniu świadczenia emerytalnego lub rentowego oraz informacje o jego waloryzacji;
  • potwierdzenie odbioru świadczeń, na przykład wyciąg z konta bankowego;
  • opcjonalnie – certyfikat potwierdzający zatrudnienie lub inne źródła dochodu.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, musisz przedstawić potwierdzenie o braku zaległości w płaceniu składek ZUS oraz podatków. Rodzaj wymaganych dokumentów zależy od charakteru firmy oraz metody rozliczania dochodów. W przypadku, gdy prowadzisz działalność jednoosobową i rozliczasz się według skali podatkowej, dołącz kopię swojej księgi przychodów i rozchodów oraz wyciąg z konta firmowego za określony czas. Pamiętaj, że dokument potwierdzający zatrudnienie oraz brak zaległości podatkowych jest ważny tylko przez miesiąc od daty wydania. Nie ma co czekać! Złóż wniosek o kredyt hipoteczny jak najszybciej po ich otrzymaniu.

Rezerwacja nieruchomości

W większości banków wniosek o kredyt wymaga załączenia umowy przedwstępnej. Nie jest to dokument sprzedaży. Podpisując go, dajesz obietnicę na mały palec, że do transakcji dojdzie. Można ją zawrzeć w formie pisemnej, ustnej lub formie aktu notarialnego. Postanowienia zawarte w umowie przedwstępnej chronią obie strony i umożliwiają dochodzenie roszczeń, gdy jedna z nich nie dotrzyma warunków umowy. 

Informacje o nieruchomości

Kiedy bank już trochę o Tobie wie, przyszedł czas na gwiazdę tego przedsięwzięcia- nieruchomość. Dokumentacja musi być adekwatna do jej rodzaju. 

W przypadku zakupu nieruchomości na rynku pierwotnym, możesz potrzebować:

  • wypisu z centralnej ewidencji gruntów i budynków,
  • odpisu z księgi wieczystej,
  • informacji o deweloperze,
  • pozwolenia na budowę,
  • zezwolenia na użytkowanie obiektu, jeśli budowa została zakończona,
  • operat szacunkowy lub opłata za wycenę nieruchomości w banku.

Do złożenia wniosku o kredyt hipoteczny na zakup nieruchomości z rynku wtórnego mogą być potrzebne:

  • aktualny odpis z księgi wieczystej,
  • w przypadku prawa spółdzielczego bez księgi wieczystej zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej o przysługującym zbywcy prawie do lokalu oraz nr KW gruntowej, 
  • operat szacunkowy lub opłata za wycenę nieruchomości w banku,
  • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach.

Jeśli planujesz budowę domu, dołącz do swojego wniosku o kredyt następujące dokumenty:

  • projekt budowlany,
  • dziennik budowy,
  • ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę,
  • akt notarialny działki,
  • odpis z księgi wieczystej działki,
  • wypis i wyrys z ewidencji gruntów,
  • umowy z firmami budowlanymi,
  • operat szacunkowy stworzony przez rzeczoznawcę.

W przypadku, gdy zamierzasz przeprowadzić remont nieruchomości, którą nabywasz, lub sfinansować jej wykończenie „pod klucz”, przygotuj:

  • kosztorys remontowy, 
  • operat szacunkowy,
  • fotografie dokumentujące postęp prac. 

Przypominamy, aby mieć na uwadze, iż banki mają swoje indywidualne zasady dotyczące udzielania kredytów. Każdy wniosek może wymagać nieco innego zestawu dokumentów.  

Składanie wniosku – co może pójść nie tak?

Kredyt hipoteczny to skomplikowany produkt, który wymaga dokładnej analizy każdego przypadku. Jest to równoznaczne z tym, że decyzja nie zapadnie zaraz po złożeniu wniosku. Zdarzają się sytuacje, w których analityk bankowy może prosić o dodatkowe dokumenty, aby potwierdzić swoją decyzję. Dla przykładu, w momencie utraty ważności któregoś z dokumentów lub zbliżającego się terminu. Naprawdę warto wesprzeć się poradą specjalisty. W Otodom Finanse nasi doradcy pomogą ci na finansowej drodze do wymarzonego domu. Może to znacznie przyspieszyć proces i zapobiec niepotrzebnym komplikacjom.

Może także Cię interesować: Ile czeka się na kredyt hipoteczny?

Back to top button