SEO na blogu – pisz optymalizując!
Zaczynasz pisać blog i nie wiesz jak dać się zauważyć wyszukiwarce? A może Twój blog już istnieje ale nadal nie jest na górze wyników Google? Nie wiesz jak konstruować wpisy, by wspierały one procesy SEO na blogu? Przeczytaj zatem ten artykuł!
O czym przeczytasz w tym artykule?
Dla kogo piszesz?
W przypadku rynku nieruchomości Twój blog może być skierowany np. do poszukujących nieruchomości, do pośredników lub nawet do węższej grupy, np. pośredników zajmujących się tylko gruntami rolnymi. Taka identyfikacja odbiorców oraz samego przekazu pozwoli Ci na dobranie odpowiednich słów kluczowych. Dlatego uświadom sobie, kim jest Twój czytelnik, co go interesuje, co najczęściej wyszukuje w Internecie, jakie słowa może wpisywać w wyszukiwarkę. Twórz użyteczne teksty! Bowiem artykuły powinny spełniać określoną rolę, zaspokajać potrzebę, edukować. Zasady SEO są ważne, jednak kluczowe jest dostarczanie atrakcyjnych treści, bo od tego zależy czy odbiorca przeczyta więcej niż tylko tytuł.
Pomocne zasady w trakcie pisania
- Przede wszystkim pisz dla innych. Jednym z najczęstszych błędów jest pisanie „dla siebie”. Przed rozpoczęciem pracy sprawdź w planerze słów kluczowych lub choć w wyszukiwarce Google, jakich informacji na dany temat szukają internauci i na nich oprzyj swój tekst.
- Używaj strony czynnej. Bierna to ostateczność. O tym również mówili nasi Koordynatorzy na Akademii Rozwoju Agenta, przy uwagach na temat opisów w ogłoszeniach.
- Pisz konwersacyjnie. Używaj czasowników, dzięki którym Twoje teksty nabiorą dynamizmu. Pisz na „Ty” zamiast „Pan/Pani”. Zmniejszysz dystans z czytelnikiem, co spowoduje, że tekst będzie bardziej przyswajalny. W końcu łatwiej nam czytać maila od znajomego, niż z urzędów. Spróbuj również przewidzieć pytania lub potrzebę czytelnika i zamieść je/ją w śródtytułach swojego tekstu.
- Unikaj zdań z „nie”. Zamiast „Nie pamiętasz…” lepiej napisz „Zapomniałaś…”.
- Staraj się nie używać zbyt skomplikowanych słów i stylu potocznego. Jeśli jednak zastosujesz trudne wyrażenia, to postaraj się krótko je wytłumaczyć w tekście lub pod nim. To, że jesteś na „Ty” z czytelnikiem, nie znaczy, że możesz „totalnie popłynąć” 🙂
- Dodaj grafiki i podpisz je. Grafiki z podpisem są jednym z najbardziej atrakcyjnych elementów dla internautów.
- Stosuj wewnętrzne linkowanie. Jeśli w swoim tekście możesz odwołać się do innego, już obecnego na Twoim blogu artykułu, dodaj hiperlink. Link powinien być opisany frazą lub całym zdaniem. Użytkownik chce wiedzieć, gdzie zaprowadzi go dany link.
- Call to action. Pamiętaj szczególnie, aby zamieścić CTA na początku (lead) i na końcu tekstu, aby zaangażować czytelnika. W pierwszym przypadku do przeczytania tekstu, w drugim zaś do przeczytania kolejnego lub skomentowania. Nie zawsze przynosi to skutek, niektóre grupy nie są skore do pozostawiania opinii. Jednak moim zdaniem, po pierwsze- warto próbować, a po drugie – CTA to również nadanie tempa i dynamizmu.
- Krótkie zdania w internecie czytają się o wiele prościej.
- Pamiętaj o przyjaznej formie dla oczu, czyli o pogrubianiu najważniejszych fraz, nagłówkach, wypunktowaniach, tabelach, infografikach. Na pewno nie raz słyszałeś, że w internecie skanuje się tekst, a nie czyta. Wyżej wymienione zabiegi dają możliwość wyłapania interesujących treści w artykule.
Przejrzystość tekstu i jego optymalizacja
W poprzednim tekście pisałam o słowach kluczowych. W tym artykule natomiast dowiesz się, że również ich rozmieszczenie ma znaczenie. Zobacz zatem jak sformatować tekst i rozmieścić frazy dla lepszego efektu optymalizacji.
Tytuł
Tytuł artykułu powinien mieć od 40 do 50 znaków. Umieść go w nagłówku najwyższego rzędu <h1>. Tu warto zamieścić słowa kluczowe.
Lead
Lead to tekst na początku artykułu. Zasada mówi o 200-250 znaków dla tej pozycji. Warto również w tym momencie tekstu dodać słowa kluczowe. Nie chodzi o bezlitosne powtarzanie ciągle tej samej frazy. Możesz używać synonimów, wyrazów bliskoznacznych, liczby mnogiej, pojedynczej, odmiany przez przypadki. Google przeprowadza semantyczną analizę treści na stronie i identyfikuje tematykę witryn właśnie na podstawie całościowej analizy treści.
Śródtytuł
Najlepiej gdy śródtytuł ma 40-50 znaków i jest oznaczony jako <h2>, ewentualnie <strong>. Jeżeli nie udało Ci się wstawić słów kluczowych w tytule artykułu, zamieść je koniecznie w śródtytule. Jeśli natomiast tytuł jest zoptymalizowany frazą główną, to w śródtytule możesz zastosować frazę wspierającą.
Tekst
Odpowiednia długość tekstu to 3000 znaków i więcej. Jeśli trudno Ci napisać tak długi tekst, stwórz krótszy. Jeśli z kolei poniesie Cię temat, nie oszczędzaj liter. Kluczowym kryterium jest nadal użyteczność i atrakcyjność dla Twoich odbiorców.
Meta tagi
Zadbaj, aby Twój tekst również wyglądał atrakcyjnie w wynikach wyszukiwania. Meta tagi to wizytówki strony, czy artykułu w Google. Dlatego dokładnie przemyśl tytuł i opis artykułu. W obydwu przypadkach warto zamieścić słowa kluczowe.
- Meta title- zalecane do 65, max. 100 znaków
- Meta description zalecane do 160, max. 250 znaków
SEO na blogu- przydatna wtyczka
Resztę podpowie nam wtyczka SEO, którą warto zainstalować na swoim blogu. Pisanie jest wówczas o wiele łatwiejsze, a analiza przypomina nam, co możemy zrobić, aby zoptymalizować tekst. Podpowie również czy wybraliśmy odpowiednie słowo kluczowe. Na poniższym screenie możesz zobaczyć przykładowe błędy, na które zwraca uwagę właśnie taka wtyczka.
Od czasu do czasu warto przypomnieć sobie podstawy pisania w internecie. Poświęcić chwilę i zadbać o optymalizację tekstu, aby ten mógł dotrzeć do szerszej rzeszy czytelników. Co więcej, będą oni powracali! Jeżeli oczywiście Twoje teksty będę przydatne, a ponadto czytelnik będzie miał komfort samego czytania.
PS: Drogi Czytelniku, mam nadzieję, że czujesz się komfortowo 🙂 Mimo, że tematyka artykułu mocno odbiega od tych tzw. lekkich. Za to wynagradza praktycznością….jak mniemam. W razie pytań, zapraszam.