Spójrz inaczej na swój biznes
![](https://www.otodom.pl/wiadomosci/wp-content/uploads/2019/12/GettyImages-1039087980-scaled-1-780x470.jpg)
„Sięgaj gdzie wzrok nie sięga” – pisał Adam Mickiewicz. Ale jak? W jaki sposób spojrzeć panoramicznie i mieć bardziej kreatywne pomysły? To nie musi być trudne. Zobaczcie sami!
![](https://www.otodom.pl/wiadomosci/wp-content/uploads/2019/12/GettyImages-1039087980-1024x660-4.jpg)
O czym przeczytasz w tym artykule?
Relaks wpływa na kreatywność
Nie jest tajemnicą, że najlepsze pomysły przychodzą podczas spacerów, pod prysznicem, a nawet w toalecie. Tak twierdzą w swoich biografiach wielcy twórcy, ale i sami w codziennym życiu doświadczamy tego. Potwierdzisz? Też tak masz?
A dlaczego tak jest? Bo gdy jesteśmy odpowiednio zrelaksowani i czujemy się z tym dobrze, to produkujemy więcej dopaminy. A ta z kolei odgrywa ważną rolę między innymi w kontroli motorycznej, układzie nagrody, motywacji, czuwaniu, wzmocnieniu oraz w procesach poznawczych, takich jak: uwaga, pamięć, myślenie, czy rozwiązywanie problemów.
Oprócz dopaminy potrzebujemy oderwać się od problemu. Bo gdy jesteśmy w nim, myślimy bardzo analitycznie. Podczas skupienia na danym temacie nasza podświadomość nie podsunie nam rozwiązania. Nasz umysł jest zbyt skoncentrowany i wypełniony rozwiązaniami, które świadomie wymyśliliśmy.
![](https://www.otodom.pl/wiadomosci/wp-content/uploads/2019/12/GettyImages-889902600-1024x684-4.jpg)
Całe życie nam wmawiano „skup się”. A okazuje się, że rozproszenie bywa również przydatne. Tym bardziej, gdy rozwiązanie problemu nie jest zbyt oczywiste. Podsumowując: relaks + dopamina + rozproszenie… to wówczas występuje największa szansa na pojawianie się rozwiązania i genialnego pomysłu.
Dziecięca kreatywność
Dziecięca kreatywność nie zna granic i warto pielęgnować, aby pozostać w strefie „Schengen”. Jeżeli samoistnie narzuciłeś sobie z biegiem lat granice, spróbuj choć na chwilę wrócić do świata fantazji, marzeń, baśni… To właśnie wtedy, gdy uwalniasz swoje myślenie od wszelkich schematów, masz szansę wpaść na unikalny pomysł.
![](https://www.otodom.pl/wiadomosci/wp-content/uploads/2019/12/GettyImages-588960484-1024x731-4.jpg)
Co na to Walt Disney?
Strategia twórcza Walta Disneya to wcielenie się trzy role:
- Marzyciela – będąc w tej roli możesz wszystko, możesz omijać wszelkie ograniczenia i wymyślać dowolne rzeczy. Niech skala, wielkość, rodzaj i typ nie będą dla Ciebie ogranicznikiem.
- Realista – w tej roli musisz spojrzeć na pomysły Marzyciela i wydobyć z niego sedno idei. Zastanów się, więc co jest w tym pomyśle kluczowe i możliwe do wdrożenia. Czy da się ten pomysł przetworzyć, aby był wykonalny?
- Krytyk – obsadź się w roli Krytyka, który wypunktuje wszystkie słabe punkty i nakreśli czarne scenariusze.
Jeżeli w roli Krytyka znalazłeś zbyt dużo luk i przeszkód, i wiesz, że szanse powodzenia są zbyt małe, to wróć do roli Marzyciela.
Wszyscy wiemy, że ocena własnych projektów nie jest łatwa. Bardzo trudno o obiektywizm, gdy cieszymy się jak dziecko, z pomysłu , który wymyśliliśmy w przypływie geniuszu. Dlatego obsadzenie siebie w różnych rolach, pomoże nam zweryfikować czy idea jest dobra. Sama zaś koncepcja jest tak uniwersalna, że możemy jej używać praktycznie do wszystkich projektów, zarówno wykorzystując ją w pojedynkę jak i zespołowo. Pamiętaj, że to również dobry trening dla Twojej kreatywności.
Wywróć wszystko do góry nogami
Ciekawym podejściem jest również wejście na wyższy poziom i zadawanie abstrakcyjnych pytań. Na przykład takim ćwiczeniem, które możesz wykorzystać w zabawie ze swoimi dziećmi to pytanie: co byłoby, gdyby drzewa rosły do góry nogami. Ale wróćmy już do nas…
Pomyśl o swoim produkcie lub usłudze zupełnie inaczej. Możesz rozważyć w tym myśleniu np. zupełnie inny model działania lub dotarcia do grupy klientów, którzy dotychczas nie byli Twoim targetem. Przykładem takiego odwróconego myślenia może być „mobilny Wpłatomat” Idea Banku, który niestety w tym roku został wycofany. Ale ze sporymi sukcesami przez kilka lat działał i był wyróżnikiem w ofercie na tle konkurencji w sektorze bankowym.
![](https://www.otodom.pl/wiadomosci/wp-content/uploads/2019/12/GettyImages-1083673198-1024x683-4.jpg)
Takie myślenie również może dotyczyć Twojego zespołu. Co gdyby pozamieniać ich role. Wówczas zupełnie inny sposób myślisz o tych pracownikach. Może zaczniesz myśleć od tego, komu najgorzej byłoby zaakceptować zmianę, a kto sprawdziłby się w nowej roli. Przy takim ćwiczeniu możesz np. dojść do wniosku, że kompetencje danej osoby są o wiele wyższe i warto jej zaproponować zupełnie inną ścieżkę rozwoju.
A gdyby tak połączyć…
Czy dodanie innego biznesu wpłynie pozytywnie na rozwój Twojej firmy? Którą usługę możesz połączyć z zupełnie inną, aby stworzyć coś unikatowego? Jak połączyć dwie zupełnie odrębne idee, aby razem tworzyły kompleksową usługę dla klienta?
![](https://www.otodom.pl/wiadomosci/wp-content/uploads/2019/12/GettyImages-1132950966-1024x653-4.jpg)
Wydaje Ci się to zbyt odległe? Niemożliwe? Przed Tobą już to robiono. Dajmy na to połączenie dotykowego ekranu z funkcją telefonu komórkowego.
Nie bój się kreatywnie myśleć, pobudzaj swoją wyobraźnię i nie myśl szablonowo. Może wówczas wpadniesz na genialne rozwiązanie problemu lub pomysł, który będzie przełomowy dla Twojej firmy. Życzę powodzenia.