Corporate Social Responsibility w branży deweloperskiej

W dobie pojawiających się wyzwań gospodarczych i ekologicznych działania opierające się na szeroko pojętej odpowiedzialności społecznej wydają się zyskiwać jeszcze większe znaczenie. Są one inicjowane między innymi przez rynek deweloperski, który znajduje się bardzo blisko swojego ostatecznego odbiorcy. Choć w bezpośredni sposób nie zwiększą zysków, to długofalowo inicjatywy te wpływają na pozytywny wizerunek marki i budują do niej zaufanie.

CSR (Corporate Social Responsibility) to działania biznesowe mające na celu nie tyle zwiększenie zysków, co polepszenie jakości życia społecznego. W praktyce CSR przyjmuje formy działań charytatywnych, angażowania się w budowę lokalnych społeczności, dbania o aspekty ekologiczne podczas realizacji inwestycji czy sponsoring wydarzeń, m.in. sportowych czy kulturowych. Chociaż nie każdy deweloper podejmuje takie inicjatywy, to właśnie ta branża wyjątkowo szybko może odczuć pozytywne skutki zaangażowania społecznego. Jak zatem podejść do tematu? 

Zacznij od początku, czyli od projektu inwestycji

Już na etapie projektu inwestycji warto położyć nacisk na infrastrukturę, która wspiera aktywność mieszkańców osiedla na świeżym powietrzu: rozległe i niestandardowe place zabaw, zielone przestrzenie wspólne, sąsiedzkie ogródki z warzywami i owocami, a nawet zewnętrzne siłownie. Wszystkie te pomysły mogą realnie polepszyć jakość życia na osiedlu, ale także być ważnym czynnikiem branym pod uwagę podczas decyzji o zakupie mieszkania czy domu. 

Ciekawym przykładem może być inwestycja portugalskiej grupy budowlanej Mota-Engil. „Fajny Dom” to osiedle z bogatą ofertą społeczno-kulturalną, która wspiera tworzenie sąsiedzkich więzi. Spotkania, imprezy czy warsztaty to tylko niektóre z propozycji opracowanych z myślą o mieszkańcach. Wszystko to stało się możliwe dzięki bardzo śmiałemu rozwiązaniu architektonicznemu – budynki „Fajnego Domu” stanowią jedynie 24% powierzchni całego terenu osiedla. Resztę zajmują ścieżki spacerowe, boisko, plac zabaw czy architektura zieleni. 

Etap planowania i projektowania inwestycji to także dobry moment na zmierzenie się z aspektami ekologicznymi związanymi z samym procesem budowy (wykorzystanie zrównoważonych materiałów, np. przez Bouygues Immobilie, Skanska Property Poland) oraz z planowaniem dodatkowych przestrzeni czy rewitalizacji już istniejących. Dobrym przykładem mogą być aktywności Archicomu – rzeźby w przestrzeniach publicznych, Budimex Nieruchomości – Dobre sąsiedztwo (mikrogranty na działania w najbliższej okolicy), Dom Development – inwestycje w infrastrukturę drogową dzielnicy Żoliborz czy ule dla pszczół umieszczone na dachach budynków (Grupa Angel Poland). 

Działaj charytatywnie

Dobrym pomysłem mogą być także działania typowo charytatywne. Grupa Angel Poland zaangażowała mieszkańców osiedla w pomoc Wrocławskiemu Hospicjum dla Dzieci. Podczas wspólnego sąsiedzkiego ubierania choinki (warto wspomnieć, że w myśl zasad zero waste, drzewko zostało pożyczone, a nie kupione) odbyła się zbiórka pieniędzy, które zostały przeznaczone na potrzeby instytucji. Z kolei Budimex Nieruchomości podczas akcji „Dom na święta” za każdą podpisaną umowę zakupu mieszkania we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie przekazywał schroniskowym psom budę. Celem akcji była nie tylko pomoc czworonogom w przetrwaniu zimy, ale także zachęcenie klientów do ich adopcji. Natomiast Wawel Service okazał wsparcie Stowarzyszeniu Unicorn w trakcie 4. Forum na Rzecz Pacjenta Onkologicznego, którego został sponsorem.

Działania charytatywne podejmowane przez deweloperów mają zróżnicowany charakter. Często przedsiębiorcy angażują w nie mieszkańców osiedli, przez co łatwiej im wywołać efekt kuli śnieżnej i zagwarantować szerzej zakrojoną pomoc. Czasami deweloper podejmuje samodzielne działania wspierające wybraną instytucję czy konkretne osoby. Obie formy działania są pożyteczne, a ich wybór często uzależniony jest od etapu, na którym aktualnie znajduje się inwestycja.

Odpowiedzialność społeczna – wartość dodana czy nowy standard?

Realizowanie działań odpowiedzialnych społecznie staje się w Polsce nowym standardem działania. Dbają o nie już nie tylko pojedynczy deweloperzy, ale także Polski Związek Firm Deweloperskich, który razem z Fundacją Pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego przekazał 150 świątecznych paczek dla Powstańców. W Poznaniu natomiast Związek już po raz kolejny zorganizował akcję Deweloperzy Dzieciom – dzięki niej pomoc otrzymały rodzinne i publiczne domy dziecka. 

Godny uwagi jest także powołany w 2019 roku 9-osobowy zespół Eco Avengers. Jego członkami są przyrodnicy, architekci, ekolodzy i licealiści. Celem tej organizacji jest ekologiczna edukacja wśród deweloperów oraz wypracowanie praktycznych i skutecznych, zielonych rozwiązań dla całej branży.

Wachlarz działań wspierających rozwój i dobrostan społeczny jest naprawdę szeroki. Wdrażanie tego typu strategii do swojej firmy możemy rozpocząć już na etapie projektowania inwestycji, planowania części wspólnych czy terenów zielonych. Samo użycie zrównoważonych ekologicznie materiałów i komponentów czy budowa prowadzona w duchu „less waste” może mieć zaskakująco dobry wydźwięk i wspierać nasz dobry wizerunek. 

Warto też pomyśleć nad tym, w jaki sposób zintegrować lokalną społeczność – często są to działania niskobudżetowe, a mimo to potrafią przynieść wyjątkowo dobre efekty. W końcu – zaangażowanie w działania charytatywne możne stać się także regularną, dobrą praktyką, w którą chętnie angażują się sami mieszkańcy. 

Wszystkie te przedsięwzięcia nie mają prostego przełożenia na zyski, gwarantują jednak odpowiedzialne budowanie zaufania i dobrego wizerunku oraz, co chyba najważniejsze, realny wpływ na polepszenie jakości życia konkretnej społeczności. A to z całą pewnością jest nie do przecenienia. 

Back to top button