Przekazanie kluczy – czy to koniec? O sztuce wywierania dobrego wrażenia

To już ostatnia prosta – mieszkanie lub dom czekają gotowe, a przed Tobą i kupującymi ostatnie formalności. Jeśli jednak chcesz, aby Twój klient zachował pozytywne wspomnienia z całego procesu, nie możesz teraz osiąść na laurach. Sposób, w jaki deweloper “przekaże klucze” i spisze protokół zdawczy może mieć wpływ na jego wizerunek i to, jaką opinie będą przekazywać o nim kupujący. W artykule przybliżamy 6 dobrych praktyk dewelopera i agenta nieruchomości, dzięki którym owocnie i możliwie bezkonfliktowo może zakończyć współpracę.

  1. Twój klient właśnie kupił dom marzeń

Jeśli jesteś pośrednikiem, zaczynanie od punktowania wad nieruchomości (nawet w dobrej wierze) to nie najlepszy pomysł. Pozwól przyszłym lokatorom nacieszyć się nową inwestycją i zwróć uwagę na jej dobre strony. Akcentowanie niedociągnięć mieszkania może sprawić, że niechcący pozostawisz klienta z poczuciem porażki, że oto zmarnował oszczędności życia. Bądź otwarty na sugestie, ale podkreślaj potencjał nowego lokum.

  1. Każda nieruchomość jest unikalna

Nawet jeśli nie wydaje się taka na pierwszy rzut oka. Jeśli jednak Ty nie dostrzeżesz w niej wyjątkowości, to prawdopodobnie klient tym bardziej. Znajdź kilka interesujących cech miejsca, które sprzedajesz. Może będzie to historia budynku albo dzielnicy, w której on się znajduje? Znajdź wspólne cechy między nieruchomością a jej przyszłymi mieszkańcami, np.: “Widzę, że przyjechał pan rowerem. Świetnie się składa, bo w pobliżu biegnie malownicza trasa rowerowa, a na terenie osiedla są bezpieczne rowerowe parkingi”. Taka uwaga nie tylko przedstawia okolicę w dobrym świetle – jest też dla klienta znakiem, że ma do czynienia z uważnym, wrażliwym profesjonalistą.

  1. Spacer po osiedlu

Jest szczególnie dobrym posunięciem w przypadku sprzedawania nieruchomości wielorodzinnych. Nawet jeśli klient podjął już decyzję, warto oprowadzić go po częściach wspólnych i opowiedzieć o całym projekcie. Zobaczenie przestrzeni na własne oczy i poznanie jej możliwości, utwierdzi go w przekonaniu, że podjął najlepszą decyzję.
 

  1. Miejsce podpisywania umów i protokołów ma znaczenie

Często wiele formalności dopełniamy w pobliżu placu budowy. Bez względu na to, czy przyjmujesz klienta w prowizorycznym biurze czy w agencji, warto zadbać o wyjątkową oprawę dla tej chwili. Lampka szampana, aromatyczna kawa czy szczere pogratulowanie decyzji ma spore znaczenie. Znajdź moment na małą, nawet symboliczną, celebrację. W przeciwnym razie Twój klient może odnieść wrażenie, że jest dla Ciebie tylko kolejnym numerem w tabeli przychodów. A to raczej nie sprawi, że w przyszłości będzie miał ochotę ponownie nawiązać współpracę lub poleci Cię swoim znajomym, którzy właśnie poszukują mieszkania.

  1. Bądź o krok przed klientem

Po odbiorze mieszkania czeka go jeszcze szereg formalności, np. wymiana dokumentów, nawiązanie umów z dostawcami mediów, aktualizacja danych w Urzędzie Skarbowym, bankach i ubezpieczalniach, opłacenie podatków od nieruchomości, wybór dostawcy Internetu itd. Warto przygotować swojemu klientowi podstawową check-listę i dać parę cennych wskazówek (np. u kogo wykupić usługi telekomunikacyjne i w jakim abonamencie). To w sumie drobny gest, ale daje klientowi jasny komunikat – może liczyć u Ciebie na autentyczne wsparcie. Taką nieco nadprogramową pomoc z pewnością na długo zapamięta.

  1. Utrzymaj kontakt po odbiorze mieszkania

Kilka dni czy tygodni jest kluczowych. Warto po zakończeniu współpracy jeszcze nie zapominać całkowicie o kliencie i zadzwonić, aby dopytać, czy wszystko w porządku. Małe gesty budują zaufanie.

O czym przeczytasz w tym artykule?

Dlaczego to wszystko jest ważne?

Stawką w całym procesie sprzedaży jest nie tylko sfinalizowanie konkretnej transakcji, ale też budowanie wizerunku profesjonalnego dewelopera (więcej o praktyce skutecznego brandingu pisaliśmy tutaj). Pozytywne doświadczenie klienta wprawia w ruch marketing rekomendacyjny. Sprawią też, że wszelkie negocjacje czy sporne kwestie przebiegają w dużo lżejszej atmosferze, niż gdy na linii klient-deweloper od początku iskrzy. Nadanie relacjom z klientem bardziej personalnego i nakierowanego na potrzeby klienta charakteru to może nie najważniejszy aspekt pracy dewelopera, ale z pewnością jeden z koniecznych.

Back to top button