Kompendium Dobrych Praktyk Dewelopera – vol. 1 wizerunek branży deweloperskiej i komunikacja marketingowa

Milion mieszkań z rynku pierwotnego oddanych do użytku w ostatniej dekadzie. To liczba, która imponuje. To oznacza także całkiem sporo osób, które miały kontakt z deweloperem. Mimo, że wiele z tych osób majak najbardziej pozytywne doświadczenia, to nadal w społeczeństwie funkcjonuje sporo stereotypów związanych z branżą. Z czego wynikają? I przede wszystkim co zrobić, by błędne przekonania zmienić w pozytywne skojarzenia? Na te i inne pytania odpowie Kompendium Dobrych Praktyk Dewelopera. W pierwszym wydaniu pod lupę bierzemy Wizerunek branży deweloperskiej oraz komunikację marketingową.

wizerunek branży deweloperskiej

Zagadnienia m.in. poruszone w Kompendium:

  • Wizerunek branży deweloperskiej w Polsce.
  • Stereotypy na temat branży. Jak można na nie odpowiadać?
  • Czym kierują się osoby zainteresowane kupnem mieszkania lub domu?
  • Jakie elementy na stronach internetowych inwestycji mieszkaniowych zniechęcają klientów?

Rada Dobrych Praktyk – połączenie sił PZFD i Otodom

Rada Dobrych Praktyk powstała już w 2021 roku z inicjatywy obido we współpracy z Polskim Związkiem Firm Deweloperskich. Po dołączeniu obido do Grupy OLX, pieczę nad projektem przejął Otodom. Co było celem RDP? Przede wszystkim opracowywanie i promowanie najlepszych praktyk wśród deweloperów, a co za tym idzie: poprawa wizerunku branży. Radzie zależy na zwiększaniu świadomości społecznej na temat działalności firm deweloperskich i innych podmiotów związanych z rynkiem mieszkaniowym. Dzięki połączeniu sił z PZFD mieliśmy okazję działać z wieloma firmami deweloperskimi, które dzieliły się wiedzą i doświadczeniem. Co więcej, na tapet wzięliśmy przede wszystkim praktycznymi rozwiązaniami, które sprawiają, że ich inwestycje to dobre miejsca do życia.

Na szczęście wraz z rozwojem i profesjonalizacją branży wiele się zmieniło. Dużo większą wagę przykładamy nie tylko do wizerunku, ale także roli, jaką odgrywamy w gospodarce. Zdajemy sobie sprawę z wpływu naszych inwestycji na jakość przestrzeni miejskiej, społeczeństwo i środowisko. Dzisiaj bardzo świadomie budujemy partnerski dialog z otoczeniem. Natomiast jako cała branża dokładamy wielu starań, aby być postrzeganymi takimi, jakimi faktycznie jesteśmy, a nie przez pryzmat stereotypów. – Monika Perekitko, Wiceprezeska Zarządu PZFD, Członkini Zarządu Dom Development

Wizerunek branży deweloperskiej – jak jest i co zrobić, by było lepiej?

Jakie emocje wzbudzają deweloperzy? Według naszych badań nie są one ani pozytywne ani negatywne. Neutralny stosunek do branży deklaruje 37% ankietowanych. A co z negatywnymi opiniami? Jedna trzecia badanych postrzega branżę negatywnie. Co ciekawe, w tej grupie ponad 35% to osoby, które kupiły mieszkanie na rynku wtórnym. To najprawdopodobniej oznacza, że swoje skojarzenia i przekonania, osoby te czerpią nie z osobistych doświadczeń, ale z zasłyszanych opinii, komentarzy w internecie lub w mediach. To oznacza ogromne pole do popisu dla działań poprawiających wizerunek branży deweloperskiej.

Więcej niż co czwarty badany ma pozytywny obraz deweloperów. To często osoby, które samy nabyły mieszkanie z rynku pierwotnego. Okazuje się, że ich doświadczenia w sporej cześci są pozytywne i że chętnie poleciliby swojego dewelopera innym.

Opinie o deweloperach – skąd się biorą?

Z czego wynikają te różne opinie? Z jednej strony nie bez wpływu są doświadczenia znajomych czy rodziny, którzy mają za sobą zakup mieszkania. Aż 56% badanych deklaruje, że opierają na nich własną opinię o deweloperach. To oznacza, że na wizerunek branży deweloperskiej wpływ mają nie tylko same inwestycje i ich jakość. Rzutować na niego mogą też zawiłości i problemy w procesie zakupu mieszkania w ogóle.

Istotne są też informacje, które czytamy w mediach – mają one wpływ na postrzeganie deweloperów dla 43% badanych. I chociaż jest to naturalne, że to w sieci czy prasie poszukujemy informacji, które kształtują nasz opinie, to warto pamiętać, że mogą dawać zakrzywiony obraz. W mediach często lepiej niosą się tematy wytykające deweloperom czy inwestorom błędy lub niedociagnięcia. I chociaż dotyczy to nielicznych przypadków w skali całej branży, takie historie mogą negatywnie wpływać na jej ogólny wizerunek.

wizerunek branży deweloperskiej
Screenshot

Jak poprawić wizerunek branży deweloperskiej?

Zmiana postrzegania danej branży w świadomości społecznej to trudne zadanie, a przede wszystkim proces, który trwa. Mimo, że walka z utrwalonymi stereotypami nie jest łatwa, to edukując i dostarczając pozytywnych doświadczeń, możemy zmieniać postrzeganie branży deweloperskiej.

Co deweloperzy i specjaliści z rynku nieruchomości mogą robić, by branża była pozytywnie postrzegana?

1. Szczegółowe informowanie o kolejnych etapach procesu zakupu nieruchomości

Zakup nieruchomości to nierzadko skomplikowany i stresujący proces. Oczywiste więc, że deweloperzy powinni dostarczać klientom klarownych i szczegółowych informacji na temat każdego etapu procesu zakupu nieruchomości. Obejmuje to wyjaśnienie wszystkich kroków, od pierwszego kontaktu, przez podpisanie umowy, finansowanie, aż po odbiór kluczy. Dzięki temu nabywcy będą mieli pełne zrozumienie, czego mogą się spodziewać i jakie formalności muszą zostać dopełnione.

2. Edukowanie klientów na temat ich praw oraz przepisów regulujących rynek deweloperski

Ważne jest, aby deweloperzy aktywnie edukowali swoich klientów na temat przysługujących im praw oraz obowiązujących przepisów prawnych dotyczących rynku nieruchomości. Dzięki temu nabywcy będą świadomi swoich praw i będą mogli podejmować bardziej świadome decyzje, co zwiększy ich zaufanie do dewelopera.

3.  Jasne komunikowanie o czynnikach ekonomicznych i gospodarczych wpływających na ceny nieruchomości

Ceny nieruchomości to temat, który wywołuje wiele emocji. Dlatego deweloperzy powinni uświadamiać swoich klientów na temat różnych czynników ekonomicznych i gospodarczych, które mają wpływ na kształtowanie się cen nieruchomości. Wyjaśnienie, jak inflacja, stopy procentowe, popyt i podaż oraz inne czynniki wpływają na rynek, pomoże klientom lepiej zrozumieć, dlaczego ceny są takie, a nie inne.

4. Zachęcanie obecnych właścicieli nieruchomości do dzielenia się swoimi opiniami

Deweloperzy z pewnością powinni aktywnie zachęcać osoby, które już nabyły od nich nieruchomości, do wyrażania swoich opinii i dzielenia się doświadczeniami. W końcu zadowolony klient to najlepszy i najcenniejszy ambasador branży. Opinie te mogą być publikowane na stronach internetowych, w mediach społecznościowych lub w innych miejscach, co pomoże potencjalnym klientom w podjęciu decyzji oraz zwiększy wiarygodność i pozytywny wizerunek dewelopera.

Back to top button