E-book: Wizerunek branży deweloperskiej i komunikacja marketingowa
Milion mieszkań z rynku pierwotnego oddanych do użytku w ostatniej dekadzie. To liczba, która imponuje. To oznacza także całkiem sporo osób, które miały kontakt z deweloperem. Mimo, że wiele z tych osób ma jak najbardziej pozytywne doświadczenia, to nadal w społeczeństwie funkcjonuje sporo stereotypów związanych z branżą. Z czego wynikają? I przede wszystkim co zrobić, by błędne przekonania zmienić w pozytywne skojarzenia? Na te i inne pytania odpowie e-book: „Wizerunek branży deweloperskiej i komunikacja marketingowa”.
Zagadnienia m.in. poruszone w e-booku:
- Wizerunek branży deweloperskiej w Polsce.
- Stereotypy na temat branży. Jak można na nie odpowiadać?
- Czym kierują się osoby zainteresowane kupnem mieszkania lub domu?
- Jakie elementy na stronach internetowych inwestycji mieszkaniowych zniechęcają klientów?
O czym przeczytasz w tym artykule?
Rada Dobrych Praktyk – połączenie sił PZFD i Otodom
Rada Dobrych Praktyk powstała już w 2021 roku z inicjatywy obido we współpracy z Polskim Związkiem Firm Deweloperskich. Po włączeniu obido do Grupy OLX, naturalnym opiekunem projektu stał się Otodom. Co stało za powołaniem Rady Dobrych Praktyk? Przede wszystkim chęć zdiagnozowania obszarów w relacjach deweloperów z klientami i otoczeniem, które wymagają poprawy. Następnie wypracowywanie rekomendacji i najlepszych praktyk prowadzących do profesjonalizacji i budowania pozytywnego wizerunku branży. Wspólnym celem PZFD i Otodom jest zwiększanie świadomości społecznej na temat działalności firm deweloperskich i innych podmiotów związanych z rynkiem mieszkaniowym.
Wraz z rozwojem i profesjonalizacją branży wiele się zmieniło. Dużo większą wagę przykładamy nie tylko do wizerunku, ale także roli, jaką odgrywamy w gospodarce. Zdajemy sobie sprawę z wpływu naszych inwestycji na jakość przestrzeni miejskiej, społeczeństwo i środowisko. Dzisiaj bardzo świadomie budujemy partnerski dialog z otoczeniem. Natomiast jako cała branża dokładamy wielu starań, aby być postrzeganymi takimi, jakimi faktycznie jesteśmy, a nie przez pryzmat stereotypów. – Monika Perekitko, Wiceprezeska Zarządu PZFD, Członkini Zarządu Dom Development
Dzięki połączeniu sił mieliśmy okazję współpracować z przedstawicielami siedemdziesięciu największych firm deweloperskich, którzy dzielili się wiedzą i doświadczeniem na temat tego, jak tworzyć nowoczesne inwestycje deweloperskie sprzyjające budowaniu dobrostanu mieszkańców. W efekcie prac Rady powstało przekrojowe Kompendium Dobrych Praktyk Dewelopera – zbiór najlepszych rozwiązań wypracowanych przez rynkowych praktyków. Powstała też seria e-booków zawierających wyniki badań, wnioski z warsztatów Rady i wskazówki niezależnych ekspertów, w oparciu o które Kompendium zostało stworzone – a ten jest pierwszym z nich.
Wizerunek branży deweloperskiej – jak jest i co zrobić, by było lepiej?
Jakie emocje wzbudzają deweloperzy? Według naszych badań nie są one ani pozytywne ani negatywne. Neutralny stosunek do branży deklaruje 37% ankietowanych. A co z negatywnymi opiniami? Jedna trzecia badanych postrzega branżę negatywnie. Co ciekawe, w tej grupie ponad 35% to osoby, które kupiły mieszkanie na rynku wtórnym. To najprawdopodobniej oznacza, że swoje skojarzenia i przekonania, osoby te czerpią nie z osobistych doświadczeń, ale z zasłyszanych opinii, komentarzy w internecie lub w mediach. To oznacza ogromne pole do popisu dla działań poprawiających wizerunek branży deweloperskiej.
Więcej niż co czwarty badany ma pozytywny obraz deweloperów. To często osoby, które samy nabyły mieszkanie z rynku pierwotnego. Okazuje się, że ich doświadczenia w sporej cześci są pozytywne i że chętnie poleciliby swojego dewelopera innym.
Opinie o deweloperach – skąd się biorą?
Z czego wynikają te różne opinie? Z jednej strony nie bez wpływu są doświadczenia znajomych czy rodziny, którzy mają za sobą zakup mieszkania. Aż 56% badanych deklaruje, że opierają na nich własną opinię o deweloperach. To oznacza, że na wizerunek branży deweloperskiej wpływ mają nie tylko same inwestycje i ich jakość. Rzutować na niego mogą też zawiłości i problemy w procesie zakupu mieszkania w ogóle.
Istotne są też informacje, które czytamy w mediach – mają one wpływ na postrzeganie deweloperów dla 43% badanych. I chociaż jest to naturalne, że to w sieci czy prasie poszukujemy informacji, które kształtują nasz opinie, to warto pamiętać, że mogą dawać zakrzywiony obraz. W mediach często lepiej niosą się tematy wytykające deweloperom czy inwestorom błędy lub niedociagnięcia. I chociaż dotyczy to nielicznych przypadków w skali całej branży, takie historie mogą negatywnie wpływać na jej ogólny wizerunek.
Jak poprawić wizerunek branży deweloperskiej?
Zmiana postrzegania danej branży w świadomości społecznej to trudne zadanie, a przede wszystkim proces, który trwa. Mimo, że walka z utrwalonymi stereotypami nie jest łatwa, to edukując i dostarczając pozytywnych doświadczeń, możemy zmieniać postrzeganie branży deweloperskiej.
Co deweloperzy i specjaliści z rynku nieruchomości mogą robić, by branża była pozytywnie postrzegana?
1. Szczegółowe informowanie o kolejnych etapach procesu zakupu nieruchomości
Zakup nieruchomości to nierzadko skomplikowany i stresujący proces. Oczywiste więc, że deweloperzy powinni dostarczać klientom klarownych i szczegółowych informacji na temat każdego etapu procesu zakupu nieruchomości. Obejmuje to wyjaśnienie wszystkich kroków, od pierwszego kontaktu, przez podpisanie umowy, finansowanie, aż po odbiór kluczy. Dzięki temu nabywcy będą mieli pełne zrozumienie, czego mogą się spodziewać i jakie formalności muszą zostać dopełnione.
2. Edukowanie klientów na temat ich praw oraz przepisów regulujących rynek deweloperski
Ważne jest, aby deweloperzy aktywnie edukowali swoich klientów na temat przysługujących im praw oraz obowiązujących przepisów prawnych dotyczących rynku nieruchomości. Dzięki temu nabywcy będą świadomi swoich praw i będą mogli podejmować bardziej świadome decyzje, co zwiększy ich zaufanie do dewelopera.
3. Jasne komunikowanie o czynnikach ekonomicznych i gospodarczych wpływających na ceny nieruchomości
Ceny nieruchomości to temat, który wywołuje wiele emocji. Dlatego deweloperzy powinni uświadamiać swoich klientów na temat różnych czynników ekonomicznych i gospodarczych, które mają wpływ na kształtowanie się cen nieruchomości. Wyjaśnienie, jak inflacja, stopy procentowe, popyt i podaż oraz inne czynniki wpływają na rynek, pomoże klientom lepiej zrozumieć, dlaczego ceny są takie, a nie inne.
4. Zachęcanie obecnych właścicieli nieruchomości do dzielenia się swoimi opiniami
Deweloperzy z pewnością powinni aktywnie zachęcać osoby, które już nabyły od nich nieruchomości, do wyrażania swoich opinii i dzielenia się doświadczeniami. W końcu zadowolony klient to najlepszy i najcenniejszy ambasador branży. Opinie te, publikowane na stronach internetowych, w mediach społecznościowych lub w innych miejscach mogą pomóc potencjalnym klientom w podjęciu decyzji. Zwiększą też wiarygodność i pozytywny wizerunek dewelopera.