AI w służbie agentom i deweloperom. Jak wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji?
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak technologia zmienia świat nieruchomości? Dzięki postępowi technologicznemu agenci i deweloperzy mają teraz asa w rękawie – sztuczną inteligencję. Ale jak dokładnie AI wpływa na proces sprzedaży i zakupu nieruchomości? I czy naprawdę możemy uzyskać dzięki niej przewagę konkurencyjną?
O czym przeczytasz w tym artykule?
Czym jest generative AI?
Generative AI umożliwia tworzenie nowych i unikalnych treści na bazie konkretnych komend, tzw. promptów. AI może dla Ciebie stworzyć np. zupełnie nowy tekst, grafikę, film, imitację Twojego głosu. Możliwości jest całe mnóstwo. Poniżej znajdziesz zestawienie najpopularniejszych aplikacji opartych o generative AI i użytych w nich modeli językowych:
Czy warto korzystać z AI?
Badanie IQS przeprowadzone przez Otodom w październiku 2021 r. pokazało, że aż 78% klientów oczekuje od agentów wykorzystywania w swojej pracy nowych technologii1. Mówimy tutaj oczywiście o badaniu z czasów pandemii, kiedy przejście z wieloma procesami do świata online stało się koniecznością. Dziś trudno już wyobrazić sobie inne funkcjonowanie, a technologie stały się nieodłączną częścią naszej codzienności. Spodziewać się można zatem, że klienci dziś nawet bardziej niż wtedy oczekują od pośredników działania w wirtualnym świecie. Na tak silnie konkurencyjnym rynku, z jakim mamy obecnie do czynienia, nie można tego ignorować.
Jowita Jankowska-Libiszowska, radczyni prawna, Grupa OLX
Sztuczna inteligencja jest obecnie jednym z najgorętszych trendów w branży nieruchomości. Rynek prześciga się w nowych sposobach jej wykorzystania oraz zastępowania nią dotychczas mniej zautomatyzowanych funkcjonalności. Planując jej wykorzystanie, w szczególności komercyjne, należy jednak pamiętać o aspektach prawnych związanych ze stosowaniem tego rodzaju narzędzi. Jako podstawowe kwestie, które powinny być wzięte pod uwagę, należy uznać w szczególności wątek ochrony danych osobowych, prawa autorskie, zachowanie poufności oraz przestrzeganie regulaminu korzystania z narzędzia. Ostatnia z nich powinna adresować pozostałe kwestie, w szczególności poprzez wskazanie, czy osobie tworzącej tzw. prompt (tj. polecenie, które wydajemy sztucznej inteligencji) przysługiwać będą prawa do rezultatu wygenerowanego przez AI, czy też nabywa ona do niego jedynie licencję niewyłączną, pozwalającą na wykorzystanie dzieła przez innych użytkowników.
Zagadnienie to może mieć znaczenie w szczególności w przypadku narzędzi, takich jak Midjourney, służących do tworzenia grafik np. z wykorzystaniem znaku towarowego lub informacji poufnych.
Warto też pamiętać, by każdorazowo weryfikować, czy np. opis nieruchomości lub artykuł stworzony przez generatywną AI nie zawiera nieprawdziwych informacji lub nie wprowadza w błąd (choćby przez zjawisko halucynacji*2).
Inny niezwykle istotny aspekt to ochrona danych osobowych. Jeśli tworząc prompt, posługujemy się danymi osobowymi np. naszych pracowników czy klientów, musimy mieć pewność co do tego, czy możemy je wykorzystać, czy nie zostaną one udostępnione osobom trzecim, wykorzystane w ramach uczenia maszynowego dla innych celów, czy też choćby nie będą przechowywane przez właściciela narzędzia (jako administratora danych) we własnych celach.
Z uwagi na coraz liczniejsze wątpliwości tego rodzaju bardzo ważne jest stworzenie kompleksowych regulacji prawnych dotyczących korzystania z narzędzi AI. Odpowiedzią na tę potrzebę ma być unijna regulacja w postaci Aktu o sztucznej inteligencji – AI Act. Z uwagi na skomplikowanie zagadnienia oraz konieczność zharmonizowania aktu z dotychczasowymi regulacjami prace nad jego przyjęciem wciąż trwają, mimo założenia jego uchwalenia najpóźniej w 2023 r. Inne państwa, w tym USA, wskazywały AI Act jako potencjalny przykład do naśladowania przy tworzeniu innych, krajowych regulacji dotyczących generatywnej sztucznej inteligencji. Mimo stworzenia pierwszego projektu aktu już w 2021 r., termin jego przyjęcia ulega niestety wydłużeniu, co sprawia, że jego ustanowienie jeszcze w 2023 r. staje się coraz mniej możliwe.
Trzy najważniejsze korzyści Al
Korzystanie z AI może znacząco wpłynąć na sukces w branży nieruchomości. Oto trzy główne korzyści:
1. Efektywność i oszczędność czasu
Dzięki automatyzacji wiele procesów, takich jak tworzenie opisów nieruchomości czy raportów, można generować automatycznie lub półautomatycznie. Oszczędzając czas, możesz skupić się na bardziej wymagających zadaniach i budowaniu relacji z klientami.
2. Dostosowywanie oferty do indywidualnych potrzeb klienta
AI pozwala na analizę preferencji klienta i dostosowywanie do nich oferty, co zwiększa szanse na sprzedaż.
3. Wyróżnienie się na tle konkurencji
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi (takich jak czatboty, Wirtualne Remonty czy Wirtualne Spacery) pomaga jeszcze trafniej odpowiadać na potrzeby klienta i stać się konkurencyjnym na wymagającym rynku.
Jak to zrobić w praktyce? Aby przedstawić to w maksymalnie przejrzysty sposób, skupmy się na trzech kategoriach narzędzi generative AI: tekst, grafiki, wideo.
Generative AI do tworzenia tekstu
Dzięki narzędziom generative AI możesz automatycznie tworzyć opisy nieruchomości, artykuły na bloga, treści marketingowe czy raporty.
1. Automatyczne generowanie opisów nieruchomości i ich aktualizacje
Generative AI pomoże Ci tworzyć atrakcyjne opisy nieruchomości nawet 10 razy szybciej. Kluczem jest dostarczenie odpowiedniego promptu, czyli komendy do narzędzia. Wystarczy, że zawrzesz w nim podstawowe dane, takie jak metraż, lokalizacja czy liczba pokoi. Resztę zrobi za Ciebie AI. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i skupisz się na innych aspektach sprzedaży.
POSŁUCHAJ, CZYM JEST PROMPT
2. Personalizacja komunikacji z klientem
Możesz użyć generative AI do tworzenia spersonalizowanych wiadomości i ofert, które idealnie trafią w potrzeby klienta. Przykładowo jeśli klient szuka mieszkania w konkretnym rejonie miasta, generative AI może automatycznie wygenerować propozycje nieruchomości spełniające jego kryteria.
3. Szybsze generowanie treści marketingowych i ich optymalizacja
Generative AI umożliwi Ci w mgnieniu oka tworzenie atrakcyjnych treści promocyjnych o nowych inwestycjach czy osiedlach.
4. Raporty
Generative AI umożliwia automatyczne tworzenie dokładnych raportów, np. o postępach prac budowlanych czy statystykach ogłoszeń.
5. Szybsze reagowanie na zapytania
Dzięki generative Al możesz automatycznie generować odpowiedzi na często zadawane pytania
klientów, co przyspiesza komunikację i przekłada się na wyższą satysfakcję klienta.
6. Analiza feedbacku od klientów
Korzystając z opinii wystawionych przez Twoich klientów, generative AI przeanalizuje dane i podpowie, jakie zmiany wprowadzić w ofercie czy w działaniach marketingowych, aby lepiej spełniać oczekiwania klientów.
7. Analiza danych i trendów
Narzędzia, takie jak Otodom Analytics, bazujące na AI, pozwalają przewidywać trendy na rynku nieruchomości. Dzięki temu można lepiej planować inwestycje i dostosowywać ofertę do oczekiwań rynku.
8. Tworzenie treści edukacyjnych na firmowego bloga
Dzięki generative AI możesz szybciej stworzyć np. wpisy o trendach na rynku nieruchomości, które przyciągną potencjalnych klientów do Twojej strony.
Graficzne generative AI: tworzenie planów mieszkań i wizualizacji
Wykorzystanie narzędzi generative AI do tworzenia grafik otwiera przed Tobą nowe możliwości wizualizacji nieruchomości. Kiedyś grafiki i obrazy stworzone przez narzędzia AI wyglądały sztucznie.
Obecnie najnowsze modele, takie jak MidJourney, tworzą zdjęcia tak dobre, jak profesjonalni fotografowie.
Jak możesz wykorzystać graficzne narzędzia generative AI (np. Midjourney, DALL-E, Stable Diffusion) w swojej codziennej pracy w branży nieruchomości?
1. Atrakcyjne wizualizacje nieruchomości
Generative AI pozwoli Ci tworzyć realistyczne wizualizacje nieruchomości, które jeszcze nie są dostępne dla oglądających. Dzięki temu przyciągniesz więcej potencjalnych klientów, oferując im wirtualne doświadczenie.
2. Indywidualne plany mieszkań
Narzędzia generative AI umożliwiają tworzenie planów mieszkań w różnych wariantach wykończenia. Dzięki temu klient może lepiej wyobrazić sobie przyszłe mieszkanie i dostosować je do swoich potrzeb.
3. Symulacje otoczenia
Dzięki narzędziom generative AI możesz tworzyć realistyczne symulacje otoczenia inwestycji, co pozwoli
potencjalnym klientom lepiej zrozumieć ich wartość. Możesz stworzyć całe osiedle, skwer pełen zieleni, plac zabaw dla dzieci czy np. wybieg dla psów. W jaki sposób? Kluczem jest odpowiedni prompt, czyli właściwe sformułowanie zapytania do narzędzi generative AI.
Generative AI do wideo i do głosu
Zastosowanie technologii generative AI w tworzeniu materiałów wideo i audio przynosi rewolucję w prezentacji nieruchomości.
1. Wirtualne spacery po nieruchomościach
Generative AI umożliwia tworzenie realistycznych wirtualnych spacerów. Dzięki temu oferujesz potencjalnym klientom możliwość „odwiedzenia” mieszkania bez wychodzenia z domu.
2. Symulacje głosowe opisujące nieruchomość
Wykorzystując narzędzia generative AI, możesz dodać głos profesjonalnego lektora, np. do Wirtualnego Spaceru. I to za grosze. Jednym z narzędzi, które to umożliwia, jest Eleven Labs. To zaawansowane narzędzie oparte na sztucznej inteligencji specjalizuje się w generowaniu realistycznego głosu, oferując klientom jeszcze bardziej angażujące doświadczenie.
Działanie tego narzędzia bezpłatnie sprawdzisz tutaj.
3. Automatyczne odpowiedzi
Wykorzystując technologię Eleven Labs, możesz tworzyć automatyczne odpowiedzi głosowe na najczęściej zadawane pytania klientów, co przyspiesza proces komunikacji z nimi
4. Filmy promocyjne nowych inwestycji
Generative AI pozwala na tworzenie atrakcyjnych filmów promocyjnych np. nowych inwestycji.
Mogą do tego posłużyć narzędzia https://www.synthesia.io/ lub https://www.d-id.com/. Aby z nich korzystać, musisz wykupić abonament oraz wcześniej przygotować nagranie nieruchomości. W samym narzędziu stworzysz też wirtualny awatar, czyli postać, która nie istnieje w świecie fizycznym, ale w tym wirtualnym może w profesjonalny sposób opowiedzieć o danej nieruchomości.
5. Multiplikacja działań
Dzięki „klonowaniu” głosu, np. w narzędziu Eleven Labs, stworzysz dziesiątki różnych materiałów w ciągu jednego dnia.
Podsumowanie
Narzędzia generative AI mogą być dużym ułatwieniem w codziennej pracy agentów nieruchomości i deweloperów, umożliwiając im m.in. tworzenie atrakcyjnych treści, wizualizacji, materiałów wideo czy grafik. Przedstawione w tym artykule informacje to jednak dopiero początek drogi prowadzącej do wdrożenia omawianych narzędzi w codziennej pracy. Kluczem do odpowiedniego wykorzystania generative AI jest umiejętność pisania skutecznych promptów i komend. Niezbędna jest też wiedza na temat dostępnych narzędzi, ich możliwości i ograniczeń.
Chcesz dowiedzieć się, jak w praktyce korzystać z narzędzi Al? Obejrzyj webinar: Al w służbie agentom – jak w praktyce wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji?
Autorką artykułu jest Anna Prończuk-Omiotek – znana w internecie jako AnnaPRO, ponieważ uczy, jak robić PROfesjonalny marketing, który wspiera sprzedaż. Konsultant marketingu i sprzedaży online, founder SalesYY.com, mówca, certyfikowany trener i szkoleniowiec.
- Źródło badania: IQS, 10.2021, ogólnopolska próba Polaków w wieku 18–55 lat, N=1000. https://agentpro.otodom.pl/. ↩︎
- Halucynacja to termin określający zjawisko, w którym algorytmy sztucznej inteligencji nie są w stanie wygenerować poprawnych odpowiedzi, dlatego zaczynają je wymyślać. Dzieje się tak, gdy Al nie rozumie zadanego pytania lub błędnie je interpretuje. ↩︎