Stereotypy na temat deweloperów. Skąd się biorą i jak je obalić?

Ponoć boimy się tego, czego nie znamy. Zakup pierwszego mieszkania deweloperskiego to dla wielu najważniejsza i jednocześnie najtrudniejsza decyzja w życiu. Na pewno jej podjęcia nie ułatwiają liczne nieprzychylne komentarze na temat deweloperów. Możemy usłyszeć od znajomych czy przeczytać w internecie. Jednak, z badań na zlecenie Otodom wynika, że po zakupie mieszkania od dewelopera opinia nabywcy o branży jest znacznie lepsza niż przed dokonaniem transakcji. W takim razie, skąd biorą się stereotypy na temat deweloperów? Czego dotyczą? Co zrobić aby poprawić wizerunek branży? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule. 

Deweloper w oczach Polaka – wyniki badań

Otodom na potrzeby projektu Rada Dobrych praktyk realizowanego we współpracy z PZFD  przeprowadził badanie mające na celu poznanie opinii Polaków na temat branży deweloperskiej oraz rynku nieruchomości. Spora część obywateli naszego kraju do firm deweloperskich jest nastawiona neutralnie – takiej odpowiedzi udzieliło 37% respondentów. Jak rozłożyły się pozostałe głosy? Niestety aż ⅓ badanych nie ma dobrego zdania na temat deweloperów i ich działalności. Taka opinia ma swoje podwaliny w negatywnych doświadczeniach osób, które zdecydowały się na zakup mieszkania z rynku pierwotnego. Nieprzychylne komentarze są publikowane i powielane w przestrzeni publicznej – zwłaszcza w mediach i internecie. Wykreowały one ciążące na branży stereotypy które z łatwością oddziałują również na te osoby, które relacji z deweloperem nie doświadczyły.  W grupie respondentów o negatywnej opinii aż 35% to osoby, które zakupiły swoje nieruchomości na rynku wtórnym. 

Należy także wspomnieć o dobrych odczuciach względem deweloperów – 25% badanych ma w swoich głowach zapisany ich pozytywny wizerunek. Otodom przy współpracy PZFD powołał projekt  “Rada Dobrych Praktyk”, który ma nie tylko wskazywać i propagować dobre praktyki w procesie realizacji i komercjalizacji inwestycji mieszkaniowych, ale może pomóc odczarować kiepski wizerunek branży deweloperskiej w Polsce.   

Skąd biorą się stereotypy na temat deweloperów? 

Zakup mieszkania nie należy do tych z rodzaju impulsywnych. Proces decyzyjny jest długi i złożony, gdyż dla wielu to najważniejsza decyzja w życiu. Wiążą się ona z dużymi nakładami finansowymi, nowymi zobowiązaniami ale także wieloma emocjami. Kupując nieruchomość chcemy dokonać możliwie najlepszego wyboru, który zaspokoi mieszkaniowe potrzeby wszystkich domowników.  W podjęciu decyzji nie wystarcza intuicja i osobiste preferencje. Kluczowe stają się doświadczenia innych nabywców, którzy mają już ten proces za sobą oraz informacje w mediach.

Opinie innych na wagę złota 

Aż 56 % respondentów zasięga informacji od osób, które kupiły mieszkanie dewelopera. Nie ma co się dziwić, że tak często posiłkujemy się tym źródłem informacji – kto może lepiej doradzić jak nie osoba, która doświadczyła zakupu mieszkania na własnej skórze. Warto wziąć pod uwagę fakt, że ludzie chętniej i bardziej emocjonalnie dzielą się negatywnymi doświadczeniami. Co więcej, opinie osób, które są naszymi źródłami informacji bardzo często dotyczą jednego dewelopera czy inwestycji, a nie całej branży.  Nie inaczej jest z opiniami znajomych i członków rodziny, po których porady sięga 40% respondentów. Oni także mogą opinię na temat branży deweloperskiej wyrażać przez pryzmat swoich bardzo subiektywnych oczekiwań i doświadczeń. 

Media mają moc przekonywania  

W XXI wieku, w szczególności po pandemii, życie przeniosło się do sieci – robimy tam zakupy, dzielimy się myślami, odbywamy spotkania. Internet stał się także nośnikiem opinii, którą wyrazić może każdy. Aż 43% badanych zadeklarowało, że media przyczyniły się do ukształtowania ich opinii na temat branży deweloperskiej. Analiza wydźwięku artykułów w internecie wskazuje na to, że jest on raczej neutralny – 83% tekstów ma taki charakter. negatywnie nacechowane wpisy stanowią jednak aż  12% wszystkich związanych z tym sektorem. Dobre słowo na temat deweloperów znajdziemy tylko w 5% artykułów. Przyczyną tej dysproporcji są negatywne komentarze znajdujące się pod tekstami, które pojawiają się na stronach dużych serwisów internetowych, a nie na forach służących wymianie opinii. Komentujący to najczęściej osoby, które nie miały żadnej styczności z procesem zakupu nieruchomości od dewelopera. Są to społecznicy broniący swojej okolicy oraz trolle, którzy wyznawanie skrajnych opinii uznają za formę rozrywki.

Źródło: E-book Rady Dobrych Praktyk – Wizerunek branży deweloperskiej i komunikacja marketingowa

Deweloper w sąsiedztwie 

Spory odsetek, bo aż kolejno 32% i 27% badanych kształtuje swój pogląd na temat branży na podstawie działalności deweloperów w swoim otoczeniu oraz sąsiedztwa nowych inwestycji. Wyniki badań pokazują ciekawą zależność – działalność deweloperska w pobliżu miejsca zamieszkania pozytywnie wpływa na jej postrzeganie. Z perspektywy doświadczenia działalności deweloperów w mieście czy na wsi aż 38% respondentów pozytywnie ocenia ich działania. Złą opinię ma 17% osób. 

Ogólne zadowolenie może być wypadkową dwóch czynników. Pierwszym jest fakt, że spotykając się na co dzień z powstającymi inwestycjami przyzwyczajamy się do nich. Po drugie stajemy się pośrednimi beneficjentami nowej infrastruktury – sklepów, parkingów, zieleni czy gastronomii. Paradoksalnie najbardziej negatywnie nastawione są osoby, które nie mają styczności z działalnością deweloperów, gdyż mieszkają z dala od miejsc powstawania nowych inwestycji. W tej grupie 29% osób wypowiada się pozytywnie na temat ich działań. Natomiast aż 23% negatywnie. 

Stereotypy na temat deweloperów

Branża deweloperska w Polsce zaczęła rozwijać się w latach 90. Wywodzi się z sektora spółdzielczego oraz budowlanego, którego działania były ukierunkowane na realizację inwestycji oraz szybką sprzedaż. Nie było tam mowy o klientocentrycznym podejściu i budowaniu wizerunku, co poniekąd uwarunkowało działania niektórych firm deweloperskich oraz zakorzeniło błędne przekonania w głowach Polaków, którzy pamiętają tamte czasy. W efekcie sektor mieszkaniowy zmaga się z wieloma mitami i stereotypami. Czego dotyczą? 

Stereotyp 1: Deweloperzy przyczyniają się do zabetonowywania miast

Deweloperzy zabudowują każdy wolny skrawek ziemi i tworzą tzw. “betonozę”, nie zważając na potrzeby mieszkańców i środowiska – jest to bardzo powszechne przekonanie. Może ono bazować na prężnym rozwoju branży deweloperskiej na przestrzeni ostatnich lat. Nowe osiedla mieszkalne pojawiały się niczym grzyby po deszczu. Jednak wiele firm deweloperskich dba o zrównoważony rozwój i zachowanie równowagi między zabudową a terenami zielonymi. Nowoczesne projekty często uwzględniają parki, place zabaw i ścieżki rowerowe. Deweloperzy stosują też nowoczesne technologie, jak zielone dachy czy systemy retencji wody, które pomagają chronić środowisko. Otodom wspiera takie działania – więcej na ten temat w artykule: Jakich projektów miejskich najbardziej potrzebujemy? Inicjatywy deweloperskie „Zaprojektowane po ludzku”

Stereotyp 2: Deweloperzy nie informują o wszystkich aspektach inwestycji i zatajają informacje przed kupującym

Istnieje przekonanie, że deweloperzy ukrywają ważne informacje, takie jak wady projektu czy koszty eksploatacyjne, żeby przyciągnąć klientów. Ten stereotyp mógł powstać wskutek sytuacji, w których kupujący dowiadywali się o problemach z nieruchomością czy opóźnieniach w realizacji dopiero po jej zakupie. Jednak w dzisiejszych czasach wiele firm deweloperskich stawia na transparentność i uczciwość. Coraz częściej udostępniają szczegółowe informacje o swoich projektach, organizują dni otwarte na placach budowy i regularnie informują klientów o postępach. 

Stereotyp 3: Deweloperzy nie wywiązują się z obietnic (nie dotrzymują terminów, pokazują nieprawdziwe wizualizacje osiedli)

Uważa się, że deweloperzy obiecują więcej, niż są w stanie dostarczyć, co prowadzi do rozczarowania klientów. Taki pogląd utrwaliły opóźnienia w realizacji projektów czy różnice między wizualizacjami a rzeczywistością. Jednak wiele firm deweloperskich stawia na rzetelność i profesjonalizm. Coraz częściej stosują nowoczesne technologie i metody zarządzania projektami, które pozwalają na terminowe realizowanie inwestycji. Współpracują też z renomowanymi architektami i firmami budowlanymi, żeby zapewnić wysoką jakość wykończeń.

Stereotyp 4: Większość deweloperów obchodzi lub łamie przepisy

W oczach sporej części Polaków deweloperzy często obchodzą lub łamią przepisy, aby zarobić jak najwięcej. Ludzie myślą, że nieruchomości budowane są bez odpowiednich pozwoleń przy jednoczesnym ignorowaniu norm bezpieczeństwa, naruszają przepisy budowlane, a inwestorzy unikają płacenia podatków. Jednak rzeczywistość jest inna. Przypadki działań niezgodnych z prawem i naruszających standardy etyczne są rzadkie i spotykają się z natychmiastową potępiającą reakcją samego środowiska deweloperskiego. Przypadki takie monitoruje  PZFD – największa organizacja zrzeszająca firmy deweloperskie w Polsce, która działa na rzecz ich wyeliminowania – np. poprzez mediacje.  Dla większości firm deweloperskich etyka w biznesie i realizacja najwyższych standardów obsługi i współpracy  z kupującymi to najwyższy priorytet. Często współpracują również z niezależnymi ekspertami, którzy kontrolują jakość realizowanych projektów i dbają o przestrzeganie przepisów. Dzięki temu pokazują, że ich celem nie jest tylko zysk, ale także rzetelność i profesjonalizm.

Źródło: E-book Rady Dobrych Praktyk – Wizerunek branży deweloperskiej i komunikacja marketingowa

Stereotyp 5: Większość nowych osiedli powstaje w lokalizacjach, w których nie powinny powstać żadne inwestycje

Mówi się, że deweloperzy budują osiedla na terenach chronionych, zalewowych czy w miejscach o niskiej dostępności komunikacyjnej, co prowadzi do problemów dla mieszkańców i środowiska. Stereotyp ten potęgują inwestycje mieszkaniowe powstające na niezurbanizowanych terenach zielonych czy w pobliżu zakładów przemysłowych. Należy zwrócić uwagę na to, że przygotowanie inwestycji mieszkaniowych odbywa się w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. Coraz więcej firm deweloperskich stawia ponadto na odpowiedzialne planowanie przestrzenne i dba o wybór odpowiednich lokalizacji. Częściej współpracują z urbanistami i planistami po to, aby nowe osiedla powstawały w miejscach dobrze skomunikowanych i z dostępem do infrastruktury, bądź też za stworzenie takiej infrastruktury biorą współodpowiedzialność.  Deweloperzy angażują się także w projekty rewitalizacji terenów zdegradowanych, co poprawia jakość życia lokalnych społeczności. Często również przywracają dawną świetność zaniedbanym przez lata obiektom stanowiącym element naszego dziedzictwa kulturowego. .. 

Stereotyp 6: Mieszkania budowane przez deweloperów są coraz gorszej jakości

Ponoć deweloperzy oszczędzają na materiałach budowlanych i wykończeniowych, co prowadzi do obniżenia standardu mieszkań. To przekonanie mogło powstać w wyniku pojawiania się wad budowlanych, niskiej jakość wykończenia czy problemów z instalacjami w niektórych inwestycjach. A jak wiemy, negatywna opinia rozprzestrzenia się z prędkością światła. Czy warto generalizować? Nie. Wiele firm deweloperskich stawia na wysoką jakość swoich projektów i korzysta jakościowych materiałów. Coraz częściej realizują je w reżimie pozwalająym na uzyskanie certyfikatów jakości, które potwierdzają, że ich projekty spełniają najwyższe standardy. Co więcej, deweloperzy współpracują z renomowanymi architektami i firmami budowlanymi.

Czytaj więcej: Certyfikaty wielokryterialne – co musisz wiedzieć.

Stereotyp 7: Deweloperzy budują wielkie, nieprzyjazne inwestycje

Uważa się, że deweloperzy stawiają na masową zabudowę, nie zważając na komfort mieszkańców i estetykę przestrzeni. Ludzie mogą snuć takie wnioski widząc kilkunasto piętrowe olbrzymy mieszkalne powstające bez dostatecznej infrastruktury, zieleni czy przestrzeni rekreacyjnych. Coraz więcej firm deweloperskich jako jeden z celów przy projektowaniu nowych fragmentów miasta stawia jednak na tworzenie przyjaznych i funkcjonalnych przestrzeni. Realizują one koncepcję inwestycji wielofunkcyjnych w duchu miast piętnastominutowych. Nowoczesne projekty często uwzględniają tereny rekreacyjne, funkcje usługowe, dostęp do infrastruktury rowerowej czy społecznej (żłobki, przedszkola) czy najbardziej pożądanych przez mieszkańców udogodnień. Stosują też nowoczesne technologie i rozwiązania architektoniczne, które pozwalają na tworzenie estetycznych i funkcjonalnych, a przede wszystkich przyjaznych osiedli. Takie inwestycje służą nie tylko ich mieszkańcom ale całej okolicy. 

Stereotyp 8: Deweloperzy świadczą obsługę klienta na niskim poziomie

W oczach Polaków deweloperzy nie dbają o swoich klientów – nie odpowiadają na ich pytania i nie rozwiązują problemów związanych z zakupem nieruchomości. Natomiast, umowy oparte są o dość skomplikowane przepisy, które dla wielu nabywców mogą być niejasne. Jednak coraz więcej firm deweloperskich za priorytet uznaje przestrzeganie najwyższych standardów obsługi i zadowolenie swoich klientów. Inwestują w szkolenia pracowników, aby tak ważne wydarzenie w życiu człowieka jakim jest zakup mieszkania było profesjonalnie zaopiekowane przed, w trakcie, jak i po transakcji. Deweloperzy oferują także programy wsparcia dla klientów, takie jak pomoc w uzyskaniu kredytu, doradztwo prawne czy programy lojalnościowe.

Jak odczarować negatywny wizerunek deweloperów? 

Stereotypy na temat deweloperów nie znikną z dnia na dzień. Z budowaniem wizerunku jest tak samo jak z inwestycją. Jest to długi proces, w którym cegiełka po cegiełce tworzona jest coraz to większa wartość indywidualna i społeczna. Negatywnych komentarzom i utrwalaniu mitów na temat branży deweloperzy mogą zapobiegać poprzez codzienne działania. Pierwszym z nich jest obustronny dialog z otoczeniem . Ma on na celu edukację i wzrost świadomości jak wygląda proces zakupowy oraz sytuacja rynkowa w sektorze nieruchomości. Kluczowa w tym wszystkim jest transparentność, gdyż bardzo często potencjalni klienci wątpią w wiarygodność opisów i wizualizacji inwestycji. 

Jak widać, osoby poszukujące swojego M na rynku pierwotnym liczą się z opinią innych -doświadczonych już w procesie zakupu. Deweloperzy powinni zatem prosić o wystawienie opinii oraz informację zwrotną na temat procesu zakupowego. Jednak by ta była pozytywna, kluczowa jest dbałość o wysoki poziom obsługi klienta i partnerskie towarzyszenie mu nie tylko w trakcie, ale także po dokonaniu transakcji. Wysoka responsywność, indywidualne podejście oraz profesjonalną obsługą na każdym z etapów to, to co buduje pozytywne doznania. 

Jednym z głównych wyznaczników opinii na temat branży jest też działalność deweloperska w bliskiej okolicy – to jednoznaczny znak dla firm z tego sektora aby zaopiekować się także obszarem CSR. W tym celu deweloperzy powinni angażować się w życie lokalnych społeczności, organizować akcje charytatywne czy stosować proekologiczne rozwiązania w ramach koncepcji zrównoważonego budownictwa. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej w jaki sposób możesz obalać stereotypy i komunikować się z potencjalnymi klientami oraz otoczeniem pobierz pierwszy z serii ebooków Rady Dobrych Praktyk: Wizerunek branży deweloperskiej i komunikacja marketingowa

Back to top button