Burza mózgów – znajdź kreatywne rozwiązanie problemu

Masz przed sobą trudny etap wprowadzenia zmian w firmie lub nowej strategii sprzedaży i nie wiesz, jak rozwiązać konkretny problem? A może poszukujesz nowego sposobu na realizację innowacyjnego projektu? W tych i wielu innych sytuacjach świetnie sprawdzi się burza mózgów. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak zorganizować ją w swojej firmie.

Czym jest burza mózgów?

Z pewnością spotkałeś się już z samym pojęciem burzy mózgów, czyli brainstormingu. Warto zdecydować się na nią zawsze wtedy, gdy mamy problem ze znalezieniem rozwiązania. Siła nawyku sprawia, że często próbujemy rozwiązać problem szybko i samodzielnie. Burza mózgów to dobra alternatywa: gwarantuje przestrzeń dla kreatywnych pomysłów i pozwala na swobodę myśli.

Brainstorming nie może odbyć się bez:

  • Zróżnicowanej grupy uczestników – każda osoba uczestnicząca w spotkaniu wniesie unikatowe uwagi. Atutem są różnice wieku, doświadczenia i innych aspektów: to zapewnia mnogość perspektyw. W efekcie będziecie mogli wybierać z każdej propozycji to, co najlepsze dla omawianego problemu. Zaleca się tworzenie grupy od 5 do 10 osób.
  • Moderatora – osoba prowadząca spotkanie pilnuje czasu i dba o to, aby każdy uczestnik mógł się wypowiedzieć.
  • Określonego czasu – burze mózgów mogą być intensywne, dlatego optymalny czas spotkania to kilkadziesiąt minut. Postarajcie się nie przekraczać godziny.
  • Akcesoriów do pisania – może to być interaktywna tablica z markerem lub zwykły, papierowy flipchart. Istotne jest, aby można było zapisywać hasłowo pomysły w trakcie spotkania. Warto także zaopatrzyć się w karteczki samoprzylepne.

 4 zasady brainstormingu

Oto 4 najważniejsze reguły prowadzenia spotkania:

  1. Ilość, nie jakość – podczas dobrze zorganizowanej burzy mózgów powinno pojawić się jak najwięcej koncepcji. Dopiero potem dokonuje się ich selekcji i wybiera te, które są najciekawsze lub najkorzystniejsze. Im więcej pomysłów, tym większy wybór.
  2. Zapomnij o krytyce – ocenianie sprawia, że uczestnicy mogą czuć się skrępowani. Tymczasem nierzadko okazuje się, że myśl pozornie oderwana od rzeczywistości jest kreatywna i zaprowadzi nas do odnalezienia skutecznego rozwiązania.
  3. Nie ma głupich wypowiedzi – mnogość propozycji jest jeszcze bardziej wartościowa, kiedy odpowiedzi uczestników są kreatywne. Zachęcaj członków zespołu, żeby podsuwali nawet najbardziej szalone rozwiązania.
  4. Łącz pomysły i wykorzystuj je – kiedy uznasz, że rzucona przez jednego uczestnika myśl jest dobrym punktem wyjścia do dalszych rozważań, wykorzystaj ją. Może też zainspirować innego uczestnika do wymyślenia czegoś równie kreatywnego – nazywamy to efektem kuli śnieżnej.

Nic nie stoi także na przeszkodzie, żeby zorganizować małą, indywidualną burzę mózgów. Wyznacz sobie pół godziny na wypisywanie wszystkich koncepcji, jakie przyjdą Ci do głowy odnośnie do rozważanego problemu. Z listy możesz wybrać te, które przydadzą Ci się najbardziej.

Jak pobudzić kreatywność podczas burzy mózgów?

  • Gra w przeciwieństwa: 

Przykład: 

Jeżeli problemem jest duża liczba reklamacji, zadaj uczestnikom spotkania pytanie: “Co zrobić, żeby klient napisał reklamację lub wystawił złą opinię w internecie”? 

Jeżeli chcesz zoptymalizować proces sprzedaży, zapytaj: “Co zrobić, aby transakcja z klientem przedłużała się w nieskończoność”?

  • Usuwanie barier:

Pobudź kreatywność uczestników spotkania. 

Przykład:

Powiedz: “Wyobraźcie sobie, że nie ma kosztów marketingowych ani limitu budżetu. Możemy wypromować nieruchomość jak tylko chcemy”.

  • Burza mózgów-szlaban:

Polega na wprowadzaniu barier. Zmusza do wytężonego myślenia w trakcie spotkania.

Przykład:

Powiedz: “Mamy tylko 50 zł na promocję jednej nieruchomości. Jak i gdzie ją wypromujecie za tę kwotę”?

  • Pytania pomocnicze:

Jeżeli uczestnicy nadal nie chcą się otworzyć, możesz użyć pytań pomocniczych. 

Przykład:

Skargi dotyczące słabej obsługi klienta. Zapytaj:

“Jak według Was powinien wyglądać idealny kontakt z klientem”?

“Kiedy ostatnio zachwyciliście się ofertą zakupu lub sprzedaży nieruchomości ”?

“Co spowodowało, że uznaliście ogłoszenie za niedobre”?

“Czym powinna cechować się osoba pracująca w nieruchomościach”?

Co przyda się podczas burzy mózgów?

Wybierz odpowiednie akcesoria:

  • flipchart lub tablicę zmazywalną
  • pisaki i zakreślacze
  • długopisy i ołówki
  • karteczki samoprzylepne, naklejki
  • kolorowe zakładki

Zalety burzy mózgu w Twojej firmie

Po organizacji pierwszej burzy mózgów szybko przekonasz się, jak praktyczna jest to metoda. Nie bez powodu tak wiele firm ceni ją sobie jako jeden z najlepszych sposobów na poszukiwanie nowatorskich koncepcji i efektywnych rozwiązań.

Co może dać brainstorming? Członkowie zespołu poczują się docenieni, a ich kreatywność będzie pobudzona. Mogą także poznać się lepiej, zintegrować jako grupa i poczuć, że mają wkład w funkcjonowanie firmy.

Wypróbuj burzę mózgów i przekonaj się, jak wspólnie poszukiwać nowatorskich rozwiązań. Specjalne wzory arkuszy pracy do kreatywnej burzy mózgów znajdziesz TU. Polecamy również karty pracy Mural i szablony burzy mózgów Storyboard That. 

Back to top button