Co nas czeka w przyszłości? Nowe technologie w branży nieruchomości
Nowe technologie to nieodłączny element wielu branż. Sztuczna inteligencja rozwija się na wielu płaszczyznach – również w branży nieruchomości. Jak wykorzystać nowe technologie oraz sztuczną inteligencję w codziennej pracy agenta nieruchomości i dewelopera? Na jakie technologie postawić, aby skutecznie rozwijać swoją działalność? Na te oraz inne pytania odpowiedziała podczas webinaru Aleksandra Przegalińska.
O czym przeczytasz w tym artykule?
Czy nowe technologie będą coraz prostsze i bardziej intuicyjne?
Prof. Aleksandra Przegalińska podczas webinaru wspomniała o artykule, który stosunkowo niedawno został opublikowany w amerykańskim The Atlantic. Opisano w nim chęć coraz większego upraszczania nowych technologii. Autor tekstu wskazał, że większość firm technologicznych będzie już teraz stwarzać możliwości dla każdego do korzystania ze sztucznej inteligencji bez zbędnych szkoleń – tak, aby dostępna technologia była jak najbardziej intuicyjna.
Podążające z duchem czasu organizacje chcą tworzyć platformy, które będą przypominać media społecznościowe; z nowoczesnych platform mogliby swobodnie korzystać użytkownicy niezależnie od technologicznych umiejętności. Uzasadnione w tym kontekście wydaje się pytanie, które zadaje sobie wielu z nas: czy będę mógł/mogła korzystać z rozwiązań sztucznej inteligencji w swojej pracy i czy będzie to tak przyjemne, jak korzystanie z mediów społecznościowych? Prof. Aleksandra Przegalińska uważa, że jest to możliwe i ta zmiana na lepsze będzie w niedalekiej przyszłości odczuwalna, ponieważ sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej intuicyjna.
W jakich aspektach – według Aleksandry Przegalińskiej – sztuczna inteligencja może być pomocna w sektorze nieruchomości?
- Generowanie leadów
- Lepsze zrozumienie potrzeb klientów z wykorzystaniem NLP (Programowania neurolingwistycznego)
- Zaawansowane filtrowanie w poszukiwaniu optymalnych nieruchomości
- Generowanie raportów i umów
- Precyzyjne szacowanie wartości nieruchomości
- Zmiany w bankowości hipotecznej
Poznaj najważniejsze wnioski płynące z wystąpienia prof. Aleksandry Przegalińskiej:
- Jako dyscyplina sztuczna inteligencja jest teraz w bardzo dobrym momencie, cały czas się rozwija.
- W ostatnich miesiącach narzędzia z obszaru sztucznej inteligencji są coraz mniej trywialne i coraz bardziej dostosowane do potrzeb poszczególnych sektorów, w tym branży nieruchomości. Ma to związek z tzw. uproszczeniem – rozwiązania mają być łatwe w obsłudze i sprawiać przyjemność użytkownikom.
- Istnieje szereg różnych subdyscyplin sztucznej inteligencji – m.in. przetwarzanie obrazu, które dla sektora nieruchomości jest zdaniem prof. Aleksandry Przegalińskiej niezwykle ważne. To istotny aspekt np. przy ocenie wartości nieruchomości. Współcześnie pojawiają się projekty, w których stosuje się już tę możliwość.
- Przykładem sztucznej inteligencji są algorytmy uczenia maszynowego, które mogą dokonywać predykcji. Dotyczy to segmentacji klientów, która będzie wpływać na wartość nieruchomości w danym miejscu.
- W uczeniu maszynowym wyróżniamy metody nadzorowane (najprostsze) i nienadzorowane (bardziej skomplikowane), w których sztuczna inteligencja sama klasyfikuje różne punkty do różnych grup, oraz najnowsze metodyki, które są dopiero wdrażane.
- Można tworzyć tzw. predykcję bez umiejętności programowania. Metodę uczenia nadzorowanego (najprostszą) stosujemy, gdy mamy wolumen danych, które chcemy przewidzieć lub wyjaśnić (np. ile będą zarabiać ludzie za jakiś czas).
- W kategorii metod nadzorowanych jest regresja – pomaga ona np. przewidzieć cenę nieruchomości w oparciu o wcześniejsze dane cenowe dla podobnych nieruchomości. Kolejną klasą jest klasyfikacja, która pomaga np. przewidzieć, czy klient online kupi oferowany przez nas produkt, czy nie. Klasyfikacja może być wstępem do rekomendacji.
- Być może za jakiś czas poznamy nowe metody uczenia maszynowego, które będą bardziej inspirowane pracą ludzkiego mózgu.
- Powstają pierwsze prace, które mówią, że również te głębokie, wielowarstwowe sieci neuronowe, które najbardziej przypominają ludzki mózg, mogą być wykorzystywane do tego, żeby rekomendować ludziom produkty i usługi w sposób nietrywialny.
- Dziś poruszamy się w przestrzeni implementacji rozwiązań prostszych, ale przydatnych. Możemy wykorzystywać te klasyczne metody do budowania pewnych scenariuszy przyszłości dot. rozwoju, demografii, przychodów, długości życia – to będzie wpływać także na sektor nieruchomości.
- Rekomendację możemy obsłużyć za pomocą tzw. metod nienadzorowanych (zwłaszcza clusteringu), czyli metody, w której grupujemy sobie różne segmenty klientów w małe zbiory i na ich podstawie dostarczamy określone, targetowane usługi czy produkty. Odnosi się to do bardziej precyzyjnej segmentacji klienta – wyniki mogą odpowiedzieć na pytanie, jaka będzie decyzja zakupowa klienta.
- Sztuczna inteligencja może generować rozmaite leady i pokazywać portfolio różnych nieruchomości. Metodą, która dopiero teraz się rozwija i może w przyszłości odnaleźć się w branży nieruchomości, będzie collaborative filtering, w której ważną rolę odgrywają np. preferencje zakupowe osób podobnych do danej osoby. Są to jednak bardzo szczegółowe i profesjonalne rozwiązania. Innym rodzajem jest np. content based filtering – metoda odnosząca się do poprzednich preferencji klienta.
- Obecnie mamy również potężne narzędzia sztucznej inteligencji, które są wielofunkcyjne (np. GPT-3 ze 175 miliardami parametrów – może m.in. komponować muzykę, przetwarzać obrazy, tekst, generować leady marketingowe i różne frazy).
Aleksandra Przegalińska – Doktor habilitowana w dziedzinie nauk o zarządzaniu. Doktoryzowała się w zakresie filozofii sztucznej inteligencji w Instytucie Filozofii UW. Obecnie Prorektor ds. Współpracy z Zagranicą oraz ESR w Akademii Leona Koźmińskiego. Od 2016 r. prowadziła badania w Massachusetts Institute of Technology w Bostonie. Absolwentka The New School for Social Research w Nowym Jorku, gdzie uczestniczyła w badaniach dotyczących tożsamości w rzeczywistości wirtualnej, ze szczególnym uwzględnieniem Second Life. Interesuje się rozwojem sztucznej inteligencji, przetwarzaniem języka naturalnego, uczeniem maszynowym, robotami społecznymi i technologiami ubieralnymi.