Co sądzą o Tobie Twoi klienci – wyniki badania wizerunku pośrednika nieruchomości
Czy wiesz co Polacy sądzą o agentach nieruchomości?
A także co kształtuje Twój wizerunek w oczach klienta, jakie cechy są dla niego ważne i jakich nowoczesnych narzędzi oferowanych przez biura nieruchomości oczekują Twoi klienci?
My to wiemy, ponieważ razem z agencją badawczą IQS przeprowadziliśmy badanie wizerunku pośredników nieruchomości. Jakie są jego wyniki? Po pierwsze: wizerunek pośrednika w Polsce przez ostatnich kilka lat poprawił się – już 45% osób ma pozytywny obraz przedstawicieli tej branży. Warto wspomnieć, że w 2017 roku było to jedynie 24% osób. To oznacza, że nasze wspólne działanie z biurami nieruchomości, by “odczarować” zawód brokera, przynoszą skutek, a Polacy coraz bardziej doceniają jego pracę, choć nadal jest jeszcze sporo do zrobienia. Co cieszy, zmniejszył się także odsetek osób, które mają negatywną opinię o pośrednikach. W najnowszych badaniach takie podejście wskazało 15% osób – 4 lata wcześniej było to ponad dwa razy więcej, bo aż 36%.
O czym przeczytasz w tym artykule?
Idealny agent – jaki jest?
Przeprowadzone badanie dotyczyło nie tylko ogólnej opinii o zawodzie pośrednika nieruchomości, ale też poszczególnych jego cech. Według ankietowanych, najważniejsze w tym zawodzie są zaangażowanie, profesjonalizm, ale i szeroka wiedza dotycząca branży. W dodatku dla 91% respondentów ważne jest, by agent dał im czas i przestrzeń na podjęcie decyzji bez wywierania presji, a 86% osób podkreśliło, że agent powinien weryfikować status prawny nieruchomości. Dobry agent powinien także służyć pomocą w załatwianiu formalności związanych z kredytowaniem nieruchomości – tak uważa trzech na czterech respondentów (75% w 2001 r. vs. 26% w 2017 r.) Jak widać świadomość klientów na przestrzeni lat znacząco się zmieniła – są oni bardziej wymagający i lepiej orientują się w rynkowych trendach.
Osobiste doświadczenia na plus
Co trzeci Polak skorzystał z usług agenta nieruchomości, a wśród spontanicznych pozytywnych odpowiedzi badani przeważnie wskazywali na: sprawne załatwienie sprawy, profesjonalizm, pomoc i oszczędność czasu. Z cech osobowych klienci wyjątkowo cenią kulturę osobistą, zaangażowanie i uczciwość. Aż 55% osób, które miały styczność z pośrednikami, uważa, że dbają oni o interes klienta, natomiast 51% , że mają oni szeroką wiedzę. W dodatku osoby, które mają doświadczenie współpracy z agentami wyżej oceniają bezpieczeństwo transakcji oraz pomoc w załatwianiu formalności.
Z badań wynika, że osobiste doświadczenia z pośrednikami poprawiają ogólną opinię na ich temat, chociaż respondenci, którzy mieli osobiste doświadczenia z agentami, mają również bardziej spolaryzowane opinie na temat agentów: z jednej strony częściej postrzegają ich jako pracowitych, troskliwych, ale z drugiej także jako chciwych lub nieuczciwych. Mimo wszystko aż 64% osób pozytywnie ocenia współpracę, a 44% z chęcią ponownie skorzystałoby z usług pośrednika nieruchomości. Niemal co druga osoba współpracująca z agentami nie potrafiła przywołać żadnego negatywnego doświadczenia. Jeśli już narzekano, to najczęściej na wysokość prowizji. Co dziesiąta osoba doświadczyła nachalności, presji ze strony agenta – to obszar na który agenci powinni szczególnie uważać.
Narzędzia online – konieczność czy zbędny dodatek?
Z przeprowadzonych wraz z IQS badań wynika także, że większość klientów kojarzy nowoczesne, wirtualne narzędzia. Co więcej, oczekują oni, że profesjonalny agent nieruchomości będzie posiadał je w swojej ofercie. Aż 73% osób uważa, że brokerzy powinni wykorzystywać nowe technologie, aby jak najlepiej dopasować się do potrzeb klienta. Najbardziej pożądane w agencyjnym portfolio narzędzie to wirtualny spacer 3D – aż 61% osób liczy, że ich agent zaproponuje im takie rozwiązanie. Z kolei 59% respondentów doceniłoby możliwość skorzystania z Certyfikatu Najemcy.
Kwestie finansowe – co z prowizją?
Co jest największą barierą przed skorzystaniem z usług pośrednika? 6% badanych wskazała, że jest to oczywiście kwestia finansowa. Aby zmniejszyć obawy oraz opory klientów, agenci powinni w przejrzysty i transparentny sposób uargumentować cenę swoich usług oraz wskazać na konkretne korzyści, jakie z nich płyną. Kluczowe jest, by dawać klientom poczucie,
że wysokość prowizji jest uzasadniona i adekwatna do jakości usług. Sposobem na to może być dostęp do wachlarza nowoczesnych narzędzi. To dla klienta dodatkowa wartość, która jest dodatkowym argumentem w rozmowach dotyczących wysokości prowizji.
Jako lidera w branży, niezwykle cieszy nas, że ciężka praca którą wspólnie z agentami wkładamy w edukację i profesjonalizację branży, zaczyna przynosić pozytywne efekty. By wyróżnić najlepsze agencje w branży oraz promować dobre praktyki, po raz kolejny inicjujemy konkurs Lider Nieruchomości 2021. W nadchodzącej edycji, do której zgłoszenia wystartują już w grudniu, zaplanowaliśmy kilka ważnych zmian w regulaminie, a w budowaniu rangi i prestiżu konkursu pomogą nam szerokozasięgowe media ogólnopolskie, a organizatorem marcowej gali finałowej, podczas której ogłosimy tegorocznych zwycięzców, będzie stacja TVN. Więcej informacji o przebiegu konkursu znajdziesz na stronie konkursu Lider Nieruchomości. (tu link: Lider Nieruchomości Otodom)