Czas na rozmowy online! Jak przygotować się do wystąpień przed kamerą

Czasy wymusiły na nas rozmowy przed kamerą, choćby tą, którą mamy w swoich laptopach. Czy zastanawialiście się kiedyś, jak dobrze wypaść podczas takich spotkań i budować swój profesjonalny wizerunek? Ten niezwykle ważny dziś temat poruszyliśmy ostatnio z Ewą Bujak, ekspertką od wizerunku, trenerką i wykładowcą. W ramach projektu #ZdalnyAgent na warsztat została wzięta kwestia wystąpień publicznych, w tym tych online, a także:

  • czy z kamerą trzeba się oswoić,
  • jak się przygotować do wystąpienia, czyli scenariusz kluczem od sukcesu,
  • czy da się odpowiedzieć na każde, nawet najbardziej niespodziewane pytanie,
  • jak dobrze wypaść przed kamerą – przygotowanie ubioru, makijażu i otoczenia,
  • techniczne podstawy wystąpień,
  • jak radzić sobie ze stresem podczas wywiadu,
  • wpadki i trudne sytuacje – jak sobie poradzić, również z utrzymaniem uwagi.

Zapraszamy na podsumowanie kilku poruszonych zagadnień.

1/3 firm decyduje się na to, by po pandemii wejść bardzo mocno w automatyzowanie i pozostać przy rozwiązaniach online, z których pracownicy korzystają w tym momencie

Pandemia spowodowała, że większość firm zaczyna przestawiać się na spotkania online. Będziemy musieli przyzwyczaić się do tego, że nie zawsze widzimy się twarzą w twarz z drugą osobą, a towarzyszy nam właśnie kamera. Dlatego nie trzeba się jej bać – trzeba się z nią oswoić.

Jak się przygotować do takiego wystąpienia?

Każde wystąpienie, niezależnie od tego czy jest to rozmowa na live, call z klientem, czy wystąpienie w telewizji, wiąże się ze stresem, a więc wymaga dobrego przygotowania. Jak do tego podejść? Rozłożyć nasze spotkanie/rozmowę na kilka części. Pierwszą z nich jest „scenariusz i aktorzy”, a więc przejście przez to, o czym tak naprawdę będzie rozmowa, co wiem na ten temat, z kim będę się łączyć, jak długo będziemy rozmawiać. Wystarczy wypisać sobie te szczegóły na kartce czy notatniku, żeby mieć szerszy obraz. Kolejną sprawą jest „publiczność”, a więc to, do kogo komunikat jest kierowany. Musimy dostosować język, obrazowe przykłady czy też medialne casy dopasowane do wieku i pozycji odbiorców. Inaczej mówimy do studentów na wykładzie, inaczej do zarządu dużej korporacji. Niezależnie od audytorium warto „przemycić” gdzieś obrazowy przykład, historię, bo to właśnie one otwierają „okienko uwagi” i sprawiają, ze przekaz staje się ciekawszy, a odbiorą może się z nim identyfikować. Ważny jest również cel rozmowy – co chcecie przekazać, jaki ma być efekt.

Przechodząc do scenariusza, kształtujemy go według dobrze znanej nam konstrukcji retorycznej: wstęp, rozwinięcie, zakończenie. To zasada organiczności, sprawiająca, że nasza wypowiedź, od początku do końca będzie jak organizm. Dzięki czemu, odbiorcy będą nas lepiej rozumieć. Kolejną zasadą jest zasada stosowności, a więc dopasowanie języka, form, przykładów do odbiorcy, aby być zrozumiałym. Trzecią zasadą jest zasada celowości, zatem takie dobieranie słów i form, które pomoże Wam osiągnąć założony cel. Scenariusz pomaga nam też w przygotowaniu się na każdą ewentualność i pytania, których w pierwszym momencie się nie spodziewamy. Najważniejsza jest szczerość. Jeśli nie znamy odpowiedzi na jakieś pytanie, to szczerze o tym mówimy.

Warsztat sceniczny – jak przygotować ubiór, makijaż, otoczenie

Kamera nie lubi ubrań z paskami, drobnymi wzorkami, szlaczkami – lepiej ich unikać. Kolory powinny być stonowane i dopasowane do tonu rozmowy. Raczej unikamy również bieli – może odbijać się od twarzy i tworzyć nieprzyjemną poświatę. Należy zadbać również o makijaż i zmatowienie skóry (panowie mogą jedynie specjalnymi chusteczkami), aby się nie świecić. Panie powinny postawić na makijaż dzienny, z nieco mocniejszym podkreśleniem oczu. Biżuteria powinna być delikatna i nierzucająca się w oczy. Jeśli zaś chodzi o otoczenie, zadbajmy o dobre doświetlenie twarzy. Najlepiej, jeśli jest to światło dzienne. Gdy nie ma takiej możliwości przyda się neutralne oświetlenie z lamp, które będą świeciły z przodu. Tło powinno być neutralne, jednolite, uporządkowane. Nie może odwracać uwagi od Was, ani też zlewać się z Waszym ubiorem. Najważniejszy ma być przekaz.

Podczas rozmowy ekspertka doradzała również jak technicznie i sprzętowo przygotować się do nagrań, dlaczego przed rozmową ważna jest rozgrzewka (ciała i twarzy), gdzie skupiać swój wzrok podczas rozmowy, jak radzić sobie ze stresem, a także jakie są najczęstsze wpadki podczas nagrań, jak podtrzymać uwagę odbiorców i jak wyjść z twarzą z trudnych sytuacji. Zapraszamy do obejrzenia całego LIVE’a na grupie Akademia Rozwoju Agenta: https://www.facebook.com/groups/Otodom/. Śledź na bieżąco relacje z naszymi ekspertami w Otodom.

Ewa Bujak od ponad 10 lat zajmuje się komunikacją. Pomaga budować pozytywny wizerunek firmy i marki osobistej. Uczy, jak przemawiać bez stresu, występować przed kamerą i zarządzać kryzysem wizerunkowym. W swojej pracy wykorzystuje wiedzę z psychologii społecznej, doświadczenie dziennikarskie oraz kompetencje wykładowcy i tutora. Jest certyfikowanym tutorem (Certyfikat Nr STZ/276/2018/27, wydany przez Collegium Wratislaviense). Prowadziła projekty komunikacyjne i szkolenia dla takich firm, jak: Netguru, Fibar Group, Skoda Auto Polska, Volkswagen Group Polska, GlaxoSmithKline, Bank Pocztowy, Hicron, Grupa Nickel oraz Kompania Piwowarska. Pracowała jako dziennikarz, rzecznik prasowy oraz Dyrektor PR i marketingu. Obecnie prowadzi firmę Ewa Bujak – szkolenia wizerunkowe. Swoje doświadczenie przekazuje również podczas wykładów na takich uczelniach, jak: Collegium Da Vinci, UAM, AGH, WSB.

Logo
Back to top button