Drugi numer magazynu Lighthouse – świat big data
Już jest: na rynku pojawił się drugi numer kwartalnika Lighthouse. Temat najnowszego wydania to big data. Przeczytacie w nim o tym, jak dane mogą pomóc w rozwijaniu biznesu i jak ważne są dla rynku nieruchomości. Kolejny raz oddaliśmy głos najlepszym ekspertom po to, by podzielili się swoją wiedzą oraz doświadczeniem. Dzięki temu poznacie najciekawsze i najskuteczniejsze sposoby na to, jak zbierać i wykorzystywać dane w pracy pośrednika i dewelopera.
Patronem drugiego numeru został Dominik Batorski – socjolog i data scientist, łączący pracę naukową w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) na Uniwersytecie Warszawskim z działalnością doradczą, popularyzatorską i biznesową, założyciel i członek zarządu Sotrender. W swoim tekście Dominik wprowadza nas w świat danych: wskazuje nie tylko jak pozyskiwać dane, ale też jak je skutecznie wykorzystywać. Rozwiewa też wątpliwości dotyczące ich znaczenia w kontekście wzrostu i rozwoju rynku nieruchomości.
Z kolei Piotr Golczyk w tekście „Big data w marketingu nieruchomości, czyli dlaczego mieszkania w pobliżu Starbucksa są droższe?” podpowiada, jak dane mogą pomóc w budowaniu i rozwijaniu strategii marketingowej. Autor odpowiada też na pytanie, czy big data jest naprawdę dla wszystkich, jakich narzędzi możemy użyć, by odpowiednio przetworzyć i wykorzystać dane, a także przytacza najciekawsze przykłady wykorzystania danych przez konkretne przedsiębiorstwa.
Z pewnością warto, by inwestorzy indywidualni zajrzeli na 18 i 19 stronę magazynu. Znajdą tam ważne dane, które mogą wykorzystać przy dokonywaniu decyzji zakupowych. Przedstawiamy ceny ofertowe, ceny najmu, dynamikę stóp zwrotu i zwrotów inwestycji w mieszkania w Polsce we wszystkich największych miastach kraju.
„Niezbędnikiem dewelopera” nazywa dane Aleksander Luchowski, autor tekstu „Jak zaplanować każdy z etapów inwestycji, bazując na danych mobilnych”. Jak dane wspierają sprzedaż nieruchomości? Co mogą nam podpowiedzieć dane mobilne? Jak wybierać miejsce inwestycji w oparciu o dane? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiada autor.
Okazuje się też, że big data można wykorzystać do tego, by odpowiedzialnie kształtować przestrzeń miejską w oparciu o potrzeby jej użytkowników. O tym, jak to zrobić, mówią eksperci Otodom: Karolina Szymańska, Senior Data Analyst w Otodom oraz dr Adam Dąbrowski, Senior Data Scientist w OLX Group. W tekście, oprócz eksperckich analiz i przedstawienia kluczowych danych, znalazło się także inspirujące case study z badania potrzeb obecnych i potencjalnych użytkowników nowo powstającej przestrzeni miejskiej w Łodzi.
Kolejna dawka solidnej wiedzy to rozmowa Jarka Krawczyka z Karoliną Szymańską. Jak na pandemię zareagowały rynki nieruchomości w całej Europie? Jak się ma w poszczególnych krajach rynek najmu? Jakie zmiany są już widoczne, a jakie są dopiero przed nami? To tylko niektóre z pytań zadanych rozmówczyni.
Czym jest ścieżka klienta? Czy warto ją opracować i jak zrobił to Otodom? Te informacje czytelnicy znajdą w tekście „Analiza ścieżki zakupowej, czyli jak dane pomagają w zrozumieniu potrzeb klienta?” opracowanym przez Agatę Arkabuz, Senior UX Researcher w OLX Group. Z kolei Matylda Szmukier, Product Research Lead w OLX Group podpowiada, jakie dane brać pod uwagę opracowując ścieżkę naszych klientów.
Stała rubryka Jakuba Głaza, krytyka architektury i publicysty, tym razem poświęcona jest standardom i normom w architekturze – tym, które przyświecały architektom i budowniczym kilkadziesiąt lat temu oraz tym, które obowiązują aktualnie. Czy na pewno były jedynie ograniczeniami, czy może jednak wskazywały na konkretne potrzeby użytkowników ułatwiając im funkcjonowanie w domach i mieszkaniach?
Ostatnim tekstem jest rozmowa Jarka Krawczyka z Michałem Szczudlakiem, Head of Data & Analytics europejskiego segmentu nieruchomości w OLX Group, oraz Tomkiem Jamińskim, Head of Data Science w OLX Group. Przedstawiamy czytelnikom nowe narzędzia Otodom, które są oparte o zbieranie, przetwarzanie i skuteczne wykorzystanie danych. To innowacja na polskim rynku. Wszystkich, którzy są ciekawi, jak będą działać i jakie korzyści przyniosą użytkownikom, odsyłamy na stronę 48!
Drugi numer magazynu można już kupić w wybranych salonach Empik na terenie całego kraju. E-wydanie kwartalnika można też pobrać ze strony: https://www.magazynlighthouse.otodom.pl/