Ekspert Otodom: jak zadbać o markę osobistą?
W najnowszym wydaniu magazynu Lighthouse Piotr Bucki tłumaczy, dlaczego warto dbać o swoją markę osobistą, a Community Specialist Otodom, Aleksandra Czekaj na łamach blogu opowiada jak ją budować w social mediach, by szybko zobaczyć efekty.
Żyjemy w dynamicznym czasie rozwoju mediów społecznościowych, które ułatwiają nam kreowanie własnego wizerunku. Dostępność tych narzędzi, łatwość w ich obsłudze oraz niskie – w porównaniu z mediami tradycyjnymi – budżety reklamowe sprawiły, że każdy z nas może zarządzać swoją marką osobistą. Dowiedz się, dlaczego warto to robić i od czego zacząć.
Z tego tekstu dowiesz się:
- czym jest marka osobista i jak nią zarządzać
- co wpływa na to, jak postrzega Cię otoczenie i jakie znaczenie ma to dla Twojego biznesu
- jak budować markę osobistą w mediach społecznościowych
Przywykliśmy do tego, że marka to firma lub produkt oraz nazwa, logo i inne elementy wizualne z nimi związane. Natomiast marką może być także kombinacja umiejętności i osobowości, czyli po prostu my. Na markę osobistą składa się kilka kryteriów, jak wykształcenie, wiedza, ale także prezencja i cechy zewnętrzne związane z wyglądem, tonem głosu czy stylem ubierania się.
Obecność czynnika ludzkiego w komunikacji z marką przyciąga odbiorców, ponieważ ludzie ufają innym ludziom, a nie organizacjom. Obniżenie poziomu zaufania do marek potwierdzają dane. Według badania „2019 Edelman Trust Barometer Special Report: In Brands We Trust?” tylko jedna trzecia konsumentów (34%) ma zaufanie do marek, których produkty kupuje. Z kolei z badania Trustpilot wynika, że tylko 33% kupujących ufa wiadomościom od firm, a prawie 90% klientów wierzy w rekomendacje od kogoś, kogo zna. Treści publikowane przez pracowników w mediach społecznościowych są udostępniane 24 razy częściej niż w przypadku firm, a pracownicy mają średnio 10 razy więcej obserwujących niż marka.
Udostępnianie contentu online pozwala kreować personę, która odzwierciedla Twoje osobiste wartości i umiejętności zawodowe. To, jak zachowujesz się w Internecie, jest teraz prawie tak samo ważne, jak zachowanie „w realu”, zwłaszcza jeśli chodzi o kształtowanie marki osobistej.
O czym przeczytasz w tym artykule?
Niech o Tobie usłyszą!
Niezależnie od tego, czy prowadzisz swój biznes, czy rozwijasz się jako pracownik w czyjejś firmie, muszą o Tobie usłyszeć! Budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych wymaga systematycznej pracy, ale można do tego podejść strategicznie. Oto przepis, jak w 10 krokach przygotować się do zbudowania silnej marki osobistej:
- Kanały dotarcia – zdefiniuj, w których kanałach chcesz być aktywny. Będzie to związane z tym, w jakich kanałach aktywna jest Twoja grupa docelowa. Zanim wystartujesz z komunikacją, odśwież swoje profile – sprawdź, czy wypełniłeś wszystkie informacje o sobie i czy są one aktualne. Krótkie bio od razu może stanowić wstęp do zakresu Twojej działalności i ekspertyzy. Przyjrzyj się także krytycznie treściom publikowanym w przeszłości, bo mogą one być niespójne z tym, jaki wizerunek chcesz wykreować.
- Ekspertyza – w czym chcesz się specjalizować i co może Cię wyróżnić? Znajdź swoją niszę. Może Ci w tym pomóc analiza SWOT. Zweryfikuj, jakie są Twoje mocne strony, a jakie słabe. Jakie widzisz szanse, a jakie zagrożenia? Czy skończyłeś właśnie kurs, który dopiero wszedł na polski rynek? Pochwal się tym! Czy jesteś ekspertem w dziedzinie, w której są już silne osobowości? Kop głębiej i znajdź swoją mikrospecjalizację. Zacznij od specjalistycznych treści, a gdy zbudujesz już swoją rozpoznawalność, dodawaj kolejne obszary. Unikatowy i ciekawy content zapewni Ci zaangażowaną społeczność.
- Research – analiza konkurencji to konieczność – przejrzyj profile kluczowych graczy w Twojej branży. Zobacz, jak robią to najlepsi. Jakie udostępniają treści? Jakiego języka używają? Jakie efekty przynoszą te działania? Znajdź swój wzorzec – nie ma nic złego w uczeniu się od najlepszych!
- Regularność – żeby algorytmy w mediach społecznościowych działały na Twoją korzyść, musisz publikować content regularnie. Najkorzystniejsze jest publikowanie treści ok. 3–4 razy w tygodniu. Mogą Ci w tym pomóc narzędzia do planowania postów, np. aplikacje NapoleonCat, Postfity, Buffer, Hootsuite, Sprout Social, CoSchedule, Kontentino.
Nie musisz wtedy zalogować się osobno na swoje konto na Facebooku czy Twitterze, bo te aplikacje obejmują wszystkie kanały. Znajdziesz tu nie tylko funkcję planowania postów, ale też pogłębioną analitykę, zarządzanie wiadomościami, możliwość odpowiadania na komentarze i wiele więcej. Z NapoleonCata i Hootsuite możesz przez 14 dni skorzystać bezpłatnie i przetestować ich funkcjonalności i dopiero podjąć decyzje, czy chcesz ich używać. - Content is the king – jakie artykuły, video lub posty chcieliby zobaczyć Twoi odbiorcy? Jaką przydatną wiedzą możesz się podzielić? Publikowane treści muszą być wartościowe, praktyczne i przydatne dla odbiorców – tylko wtedy powiększysz grono obserwujących. Warto także zadbać o spójną identyfikację wizualną. W tym z kolei mogą pomóc takie aplikacje, jak Canva czy Crello, w których możesz zaprojektować swoje unikatowe szablony, które wykorzystasz w komunikacji.
- Grupy – dołącz do grup branżowych na Facebooku i LinkedInie. Bądź tam aktywny i buduj swój ekspercki wizerunek. Wpisz w wyszukiwarkę na LinkedInie i Facebooku hasła kluczowe dla Twojej branży, aby znaleźć grupy powiązane z Twoją konkretną dziedziną wiedzy. Wtedy będziesz mógł dzielić się swoimi spostrzeżeniami i budować autorytet.
- Wydarzenia branżowe – bierz w nich udział, zgłaszaj swoje wystąpienia jako prelegent i ekspert w danej dziedzinie. Idealnym kanałem do promowania się na takich eventach jest LinkedIn – oznaczaj innych uczestników, bo to zwiększy dotarcie Twoich postów. Takie wydarzenia to także networking. Jeśli nie lubisz wystąpień publicznych, zastanów się, czy możesz wziąć udział w szkoleniu i wzmocnić swoje kompetencje w tym obszarze?
- Społeczność – zdobądź ją przez już istniejącą bazę kontaktów. Możesz zaimportować adresy e-mail ze swojej bazy i odszukać poszczególne osoby w kanałach social media i zaprosić je do obserwowania swoich profili.
- Influencerzy – współpraca z influencerami to świetny sposób na to, aby Twoja marka była znana. Dobieraj ciekawe osoby, które pasują do Twojej dziedziny. LinkedIn to świetne miejsce do nawiązania kontaktu z innymi ekspertami z branży!
- Analiza i optymalizacja – analizuj statystyki swoich postów. Pokażą one, które formaty się sprawdzają i które tematy najbardziej angażują odbiorców. Pozwoli to na szybkie zweryfikowanie, czy kierunek Twoich działań jest dobry.
Kreowanie swojej marki osobistej w social mediach wymaga czasu i zaplanowania konkretnych działań, jednak Twoje zaangażowanie z pewnością korzystnie wpłynie na Twój wizerunek i poszerzenie sieci kontaktów.