Jak otrzymać nominację do Lidera Nieruchomości 2022? Agencie, sprawdź co zbadamy w najnowszej edycji konkursu
Celem konkursu Lider Nieruchomości jest wyłonienie najlepszych agencji oraz deweloperów, którzy przez kolejny rok będą współpracować na rzecz profesjonalizacji branży, ustalania najwyższych standardów oraz wyznaczania kierunków w jakich powinny podążać profesjonalne biura nieruchomości oraz deweloperzy. To ambitny cel, jednak korzyści z tych działań są ogromne, zarówno dla profesjonalistów z rynku nieruchomości jak i ich klientów. Jak jednak rzetelnie przeprowadzić weryfikację uczestników i wybrać najlepsze agencje nieruchomości, które zasługują na tytuł Lidera oraz pozostałe nagrody? Oto metodologia konkursu pod lupą.
O czym przeczytasz w tym artykule?
4 etapy, by szeroko sprawdzić kompetencje agencji – tak wybieramy najlepsze agencje nieruchomości
W tym roku konkurs Lider Nieruchomości będzie się składać z 4 etapów. W każdym z nich analizowane będą m.in. dane jakościowe, poziom obsługi klienta oraz wizerunek jaki uczestnicy konkursu budują na rynku. Istotne dla nas będą zarówno liczby i twarde dane, jak i inne aspekty, niezbędne w obsłudze klienta: rozumienie jego potrzeb, rzetelne doradztwo, transparentne podejście do biznesu, etc. To wszystko składać się ma na Lidera, którego nie tylko doceniają klienci, ale który inspiruje także inni eksperci w branży. Nad przebiegiem konkursu, jego rzetelnością oraz metodologią czuwać będzie niezależna agencja badawcza IQS.
ETAP I: Badanie jakościowe ogłoszeń wszystkich agencji dostępnych na Otodom
W najnowszej odsłonie Lidera Nieruchomości zmieniamy formułę udziału w konkursie – dotychczas to biura zgłaszały chęć udziału w konkursie, jednak w 5 edycji to my – na podstawie oceny jakościowej ogłoszeń z 2021 roku – wyłonimy 10 najlepszych agencji z każdego województwa i nominujemy je do udziału w konkursie.
Podczas oceny jakościowej ogłoszeń, pod uwagę weźmiemy następujące kryteria:
- unikalność tytułów;
- przejrzystość ogłoszeń: liczba słów, % znaków pogrubionych, % znaków kapitalikami;
- korzystanie z narzędzi Agenta PRO: spacery wirtualne / wirtualne remonty / video;
- czy dostępne jest zdjęcie pośrednika reprezentującego daną ofertę ;
- zdjęcia: jasność i ostrość oraz stopień zakrycia zdjęć znakiem wodnym / napisami niedozwolonymi (np. 0% prowizji, promocja, etc.),
- liczbę zdjęć w ogłoszeniach;
- ilość niezbędnych moderacji po stronie Otodom;
- efektywność ogłoszeń, w tym: średni zasięg na ogłoszenie, średnia liczba odsłon na ogłoszenie oraz liczbę ogłoszeń na agenta;
Po I etapie wyłonionych zostanie 10 najlepszych agencji z każdego województwa, które otrzymają nominację do udziału w konkursie. O nominacjach wybrane agencje zostaną poinformowane drogą mailową lub telefoniczną. Nominowane agencje otrzymają wówczas do uzupełnienia formularz z niezbędnymi danymi.
Doskonałe ogłoszenie – czyli? Wyniki badań i oczekiwania poszukujących nieruchomości
O dobrych ogłoszeniach w Otodom wiemy wszystko – zawdzięczamy to regularnym badaniom potrzeb klientów. Dzięki temu wiemy, czego oczekują od agencji i jak powinno wyglądać idealne ogłoszenie. To na ich podstawie skonstruowaliśmy kryteria jakościowe w najnowszej edycji konkursu Lider Nieruchomości.
Jak więc powinno wyglądać ogłoszenie, które doskonale odpowie na potrzeby poszukujących? Trudno przecenić znaczenie tytułu, który przyciąga wzrok, ale i zawiera esencję ogłoszenia. Tworząc treść ogłoszenia, pamiętaj, że treści zamieszczone w sieci czytamy inaczej niż te drukowane – najpierw skanujemy tekst wychwytując najważniejsze informacje i zagłębiamy się w niego dopiero wtedy, gdy uznamy tekst za wartościowy. To dlatego tak ważny jest tytuł – to często on decyduje o tym, czy przeglądający oferty zainteresuje się konkretnym ogłoszeniem czy nie.
Jaki powinien być tytuł? Zwięzły, jasny i konkretny, tak by potencjalny klient z łatwością mógł znaleźć dopasowaną do jego oczekiwań ofertę. Każdy tytuł powinien być unikalny, stworzony na potrzeby danego ogłoszenia – warto umieścić w tytule korzyść lub unikalną cechę nieruchomości, która wyróżnia ją na tle innych ofert. Przykład? Przestronne mieszkanie (70m2) w klimatycznej kamienicy – 4 pokoje!
Czym jest unikalność tytułu? To rzetelny opis konkretnej nieruchomości, a nie kopia innego, podobnego ogłoszenia. Takie ogłoszenia doceniają również poszukujący – w badaniu IQS na zlecenie Otodom, aż 61% osób wskazało, że unikalny tytuł wskazujący na unikalną cechę nieruchomości to jeden z kluczowych elementów opisu.
Opis – przejrzysty i pojemny
Gdy już zadbasz o tytuł, warto skupić się na przejrzystości opisu. Znalezienie niezbędnych informacji jest absolutnie kluczowe – zastanów się co jest najważniejsze dla czytającego ogłoszenie, a także zadbaj o prosty styl i przystępny język. Unikaj strony biernej, która sprawia, że tekst jest trudniejszy w odbiorze. Podobnie działa ściana tekstu – by zwiększyć czytelność tekstu, rozbij go na akapity składające się z 4-6 wersów.
Pogrubienia i kapitaliki uwypuklają najważniejsze informacje, jednak gdy jest ich zbyt wiele, tracą one swoją funkcję – nie powinny przekraczać 10% tekstu. Pamiętaj, że zwięzłe opisy są zwyczajnie skuteczniejsze, postaraj się więc o taki, który zawiera najważniejsze informacje, ale nie jest zbyt obszerny. Dobrym zabiegiem są wyliczenia – zwracają one uwagę i pozwalają zmniejszyć nieco objętość tekstu. By ogłoszenie zawierało optymalną ilość informacji, powinno składać się z od 100 do 150 słów.
Jakich informacji w ogłoszeniu szukają twoi klienci?
O czym warto poinformować w ogłoszeniu? Rzecz jasna o lokalizacji! Ogłoszenia w których podana jest nazwa ulicy mają zauważalnie większą liczbę wyświetleń – o 11% w przypadku mieszkań na sprzedaż i o 21% w przypadku tych na wynajem. Nie bez znaczenia jest także liczba wypełnionych charakterystyk – im więcej, tym lepszy zasięg. 30 czy 20 wypełnionych charakterystyk zadziała na Twoją korzyść.
A na co wskazują sami poszukujący? Agencja badawcza IQS na zlecenie Otodom zbadała w październiku 2022 wizerunek agentów nieruchomości, a także najważniejsze z punktu widzenia ich klientów, aspekty współpracy z biurem nieruchomości. W badaniu zapytaliśmy m.in. o kluczowe elementy jakie powinno zawierać ogłoszenie zamieszczone przez agencję. Najczęściej wskazywanym były zdjęcia wszystkich pomieszczeń przynależnych do nieruchomości – tę odpowiedź wybrało aż 83% respondentów, widać więc jak ważna jest rzetelna dokumentacja zdjęciowa. Jeśli idzie o opis, ważną dla klientów informacją jest czas dojazdu do istotnych miejsc w danej miejscowości, np. do centrum, szkoły, dyskontu spożywczego.
Dla niemal połowy badanych ogromną zaletą jest pokazanie zdjęcia agenta odpowiadającego za dane ogłoszenie – pokazuje to, że poszukujący są coraz bardziej świadomi i warto poza dbaniem o wizerunek marki, dbać także o personal branding poszczególnych agentów.
A co z narzędziami online? Według najnowszych danych Otodom, poszukujący najbardziej cenią, gdy w opisie oferty mają dostęp do Wirtualnego Spaceru (70% respondentów) oraz WIrtualnego Remontu w 3D w przypadku mieszkań niewykończonych / z rynku pierwotnego (55% respondentów).
Ostre, jasne, w dobrej jakości – zdjęcia, które podbiją serca klientów
Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio dobrane zdjęcia pozwalają szybko zwrócić uwagę klientów i podbić ich serca. Dopowiadają to, na co nie ma miejsca w opisie. Dlatego w Otodom cenimy zdjęcia wysokiej jakości: ostre i jasne, które pozwolą rzetelnie ocenić stan nieruchomości i porównać ją z opisem. Liczy się jednak także ich ilość – najlepsze zasięgi mają ogłoszenia, które mają dodanych ponad 10 zdjęć.
W badaniu dotyczącym wizerunku agenta nieruchomości zapytaliśmy również o to, jakie zdjęcia powinny być zamieszczane w ogłoszeniach. Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że idealne ogłoszenie to nie tylko duża liczba zdjęć i ich wysoka jakość, ale też zdjęcia oddające naturalne barwy (55%) i oświetlenie pomieszczeń (46%). Z kolei aż 36% badanych niekorzystnie ocenia duże znaki wodne i napisy przeszkadzające w odbiorze fotografii. Cztery osoby na dziesięć doceniają zdjęcia wykonane obiektywem szerokokątnym, dzięki któremu widzą jak największy obszar danego pokoju.
II Etap: Ocena efektywności i skuteczności oraz głosowanie uczestników rynku
W tym etapie zmierzymy wskaźniki dotyczące skuteczności i efektywności agencji na podstawie udostępnionych nam przez biura danych o:
- liczbie ogłoszeń
- liczbie transakcji
- liczbie wszystkich pracowników agencji
Dodatkowo zostanie przeprowadzone głosowanie wśród pozostałych agencji z branży. Biura współpracujące z Otodom, będą mogły oddać swój głos na jednego przedstawiciela ze swojego województwa – chcemy, by miały one wpływ na to, kto reprezentować będzie ich branżę jako Lider.
Skąd ta zmiana? Zbierając doświadczenia z poprzednich edycji, jeszcze lepiej zrozumieliśmy, że efektywność biura to nie wszystko – ogromne znaczenie w branży nieruchomości ma wizerunek danej agencji oraz opinie o niej. Takie, które są cenione za eksperckość czy doskonałe podejście do klienta również wśród swojej konkurencji, są doskonałym partnerem do pracy nad poprawą wizerunku agenta nieruchomości oraz profesjonalizacji branży. Dlatego to kolejny czynnik, który bierzemy pod uwagę oceniając kandydatów na Liderów.
III Etap: Badanie Mystery Shopper
Do III etapu zakwalifikowanych zostanie po 5 najlepszych biur nieruchomości z rankingów wojewódzkich. Badanie ma charakter ilościowy i zrealizowane zostanie w oparciu o metodologię Mystery Shopper (Tajemniczy Klient). Wykorzystana zostanie metoda CATI, czyli wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo. Dla każdego biura zaplanowano przeprowadzenie pięciokrotnego audytu, podczas którego zbadane zostaną następujące obszary:
- liczba potrzebnych prób skontaktowania się z uczestnikiem;
- przyjazność i uprzejmość pracowników;
- jakość komunikacji z potencjalnym klientem;
- przebieg pierwszej rozmowy;
- sposób rozpoznania potrzeb i prezentacji ogłoszeń;
- sposób zakończenia rozmowy.
Profesjonalna agencja zdaje sobie sprawę jak łatwo jest stracić klienta podczas tego pierwszego kontaktu – brak zaangażowania, zniecierpliwienie lub niewiedza podczas odpowiadania na pytania dotyczące oferty, a także, co nierzadkie, problemy ze skontaktowaniem się z agencją – to wszystko potrafi zniechęcić nawet wstępnie zainteresowanego klienta. DLatego tak ważne jest dla nas, by zweryfikować jak wygląda ten pierwszy kontakt i czy obsługa klienta przeprowadzona jest na najwyższym poziomie, łączącym profesjonalizm z dobrą atmosferą.
IV ETAP: Wywiady pogłębione z właścicielami agencji
Ostatnim etapem konkursu są wywiady pogłębione. W przypadku gdyby dwie agencje uzyskały takie same wyniki na wcześniejszych etapach, kluczowe będą rozmowy z właścicielami agencji, podczas których poznamy bliżej biura pretendujące do nagrody, porozmawiamy o ich podejściu do prowadzenia biznesu i dzielenia się najlepszymi praktykami oraz wiedzą o branży. Chcemy mieć pewność, że kandydat na Lidera jest gotowy, aby razem z nami kreować pozytywne zmiany w branży, a wartości jakie wyznaje są spójne z misją konkursu. W trakcie wywiadu ocenie podlegać będą m.in. takie aspekty jak inicjowanie i wprowadzanie nowatorskich rozwiązań i nowoczesnych technologii w pracy agencji czy etyka biznesowa.
To kolejny etap weryfikujący wizerunek agencji i to, jak postrzegana jest przez innych ekspertów. Wierzymy, że w ten sposób będziemy mogli szeroko spojrzeć na kompetencje kandydatów i rzetelnie wyłonić Liderów, którzy są inspiracją dla całej branży.
Zwieńczeniem konkursu będzie uroczysta gala finałowa na której oficjalnie poznamy najlepsze agencje nieruchomości 2022 roku i zarazem zwycięzców konkursu Lider Nieruchomości. Będzie to okazja do świętowania, ale też budowania relacji wśród najlepszych w branży oraz zespołu Otodom. To coś, co niezmiennie i od lat bardzo cenimy. Dodatkowo, Każde zwycięskie biuro otrzyma:
- pakiet świadczeń PR – publikacje w lokalnych oraz ogólnopolskich mediach biznesowych, nieruchomościowych i lifestyle’owych;
- statuetkę, certyfikat, a także zestaw emblematów graficznych do posługiwania się w celach promocyjnych na kanałach własnych, np. social media/www;
- zaproszenie do udziału w uroczystej gali wręczenia nagród, wydarzenie odbędzie się w kwietniu 2023 i emitowana będzie m.in. na kanałach własnych Otodom i mediach wspierających konkurs.
Wierzymy, że tegoroczne zmiany sprawią, że wyłonimy najlepsze agencje nieruchomości i kolejny raz będziemy mieć przyjemność współpracować z Liderami, którzy są przykładem profesjonalizmu i którzy chętnie dzielą się wiedzą i swoją perspektywą, by działać na korzyść całej branży.
Chcesz wiedzieć więcej o tym jak wyłaniamy najlepsze agencje nieruchomości? Zajrzyj na stronę konkursu!