Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami po nowelizacji ustawy

Od 1 września 2017 obowiązują przepisy dotyczące pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, które regulują najważniejsze kwestie działalności pośredników. Znowelizowana ustawa o gospodarce nieruchomościami ma na celu doprecyzowanie zasad i uprawnień takich zawód, jak zarządca i pośrednik nieruchomości.

Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami

W myśl nowych przepisów pośrednik w obrocie nieruchomościami to przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Prawne regulacje nakładają również obowiązek posiadania przez pośredników nieruchomości obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami zostało zdefiniowane jako odpłatne wykonywanie czynności zmierzających do zawarcia przez inne osoby umów:

  • nabycia lub zbycia praw do nieruchomości;
  • nabycia lub zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
  • najmu lub dzierżawy nieruchomości lub ich części;
  • innych umów, których przedmiotem są prawa do nieruchomości lub ich części.

Umowa z pośrednikiem nieruchomości

Umowa pośrednictwa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności. Kopia dokumentu ubezpieczenia OC pośrednika w obrocie nieruchomościami, aktualnego na dzień zawarcia umowy pośrednictwa powinna stanowić załącznik do tej umowy. Pośrednik w obrocie nieruchomościami niezwłocznie informuje stronę umowy pośrednictwa o wszelkich zmianach danych zawartych w dokumencie ubezpieczenia i o zawarciu nowej umowy ubezpieczenia, przekazując kopię dokumentu ubezpieczenia.

Wypowiedzenie umowy pośrednictwa

Jeżeli pośrednik w obrocie nieruchomościami nie dopełnił obowiązków, związanych z ubezpieczeniem OC strona umowy pośrednictwa, po uprzednim wezwaniu w formie pisemnej pośrednika w obrocie nieruchomościami do przedłożenia kopii dokumentu ubezpieczenia w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wezwania, ma prawo wypowiedzieć umowę z pośrednikiem nieruchomości ze skutkiem natychmiastowym.

Uprawnienia pośrednika w obrocie nieruchomościami

Zgodnie z nowymi przepisami pośrednik w obrocie nieruchomościami wykonujący czynności w związku z zawartą umową pośrednictwa posiada uprawnienie do wglądu:

  • ksiąg wieczystych,
  • katastru nieruchomości,
  • ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
  • tabel taksacyjnych i map taksacyjnych,
  • planów miejscowych, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
  • rejestrów cen i wartości nieruchomości,
  • ewidencji ludności w zakresie obowiązku meldunkowego,
  • świadectw charakterystyki energetycznej.

Pośrednik nieruchomości ma również prawo do pobierania z nich niezbędnych odpowiednio odpisów, wypisów i zaświadczeń.

Obowiązki pośrednika nieruchomości

W odniesieniu do umów pośrednictwa zawartych przed dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy pośrednik w obrocie nieruchomościami ma również obowiązek przedłożenia kopii dokumentu ubezpieczenia OC na wniosek strony złożony w formie pisemnej. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku w ciągu 7 dni od dnia doręczenia wniosku umowa pośrednictwa może zostać wypowiedziana ze skutkiem natychmiastowym.

Wprowadzone przepisy mają służyć większej transparentności działalności pośredników nieruchomości i zapewnieniu, że usługi pośrednictwa będą świadczone przez osoby wyspecjalizowane w tym zawodzie.

Przeczytaj również:

 

Back to top button