Po pierwsze skuteczność, po drugie skuteczność, po trzecie skuteczność.
Jesteśmy najbardziej skutecznym serwisem nieruchomości w Polsce. To potwierdza świeże opublikowane badanie PBS. Instytut PBS wykonał badanie w marcu i kwietniu 2015 roku. Wywiady przeprowadzono z 268 pracownikami biur nieruchomości z całej Polski.
W nieruchomościach mówi się, że najważniejsza jest po pierwsze lokalizacja, po drugie lokalizacja i po trzecie lokalizacja.
W przypadku serwisów nieruchomości uważamy, że jest to po pierwsze skuteczność, po drugie skuteczność i po trzecie skuteczność. Bo za tym kryje się i zasięg serwisu i produkt i zasady współpracy.
Od wielu lat ciężko na ten bardzo dobry wynik pracujemy: na wielu płaszczyznach: dbamy o wysoką jakość ofert, staramy się umiejętnie zarządzać duplikatami, optymalizujemy doświadczenie klienta na stronie serwisu.
Wyniki badania utwierdzają nas, że było warto i jeszcze bardziej motywują do dalszej pracy.
No a teraz kilka słów o wynikach badania:
O czym przeczytasz w tym artykule?
Z jakich serwisów korzystają profesjonaliści?
Pośrednicy i agenci nieruchomości mają do wyboru kilkanaście serwisów nieruchomości o różnych zasięgach. Zapytani o to, z usług których z nich korzystali najczęściej w ciągu ostatniego roku, większość z nich, bo aż 95% procent wskazała serwis Otodom. Na podium najpopularniejszych serwisów uplasowały się również Gratka, którą wskazało 81% ankietowanych oraz OLX.pl -73% respondentów. Kolejnymi serwisami ze znaczącym odsetkiem wskazań były Domy.pl oraz Oferty.net. Ponad połowa zapytanych agentów nieruchomości korzystała też z serwisów Domiporta, Gumtree, Nieruchomości-online.
Co decyduje o wyborze serwisu?
Wyniki badania wskazują, że dla agentów najważniejszym argumentem za skorzystaniem z konkretnego serwisu jest liczba zapytań o nieruchomość od potencjalnych klientów – użytkowników danej strony. Statystyki odwiedzin i popularność portalu to kolejny element, na który pośrednicy zwracają szczególną uwagę. W dalszej kolejności znalazły się odpowiednio – dopasowanie oferty do potrzeb biura, koszty zamieszczania ogłoszeń, wygoda korzystania z konta użytkownika, obsługa klienta oraz dostęp do branżowych analiz.
Skuteczność serwisów
Pośrednicy wskazali, że liczba klientów kontaktujących się z nimi za pośrednictwem danej strony jest podstawowym czynnikiem decydującym o wyborze serwisu. Co ciekawe jednak, wielu pracownikom biur nieruchomości dość trudno było oszacować dokładną liczbę zapytań, które otrzymują w odpowiedzi na zamieszczane ogłoszenia wynajmu i sprzedaży nieruchomości
W subiektywnej ocenie agentów, najwięcej zapytań od klientów pochodzi z Otodom średnio – 6,6 kontaktów tygodniowo. Serwis Gratka.pl osiągnął zbliżony wynik – 6,2 kontaktów tygodniowo. W następnej kolejności znalazły się serwisy OLX.pl (średnio 4,2 zapytań dot. sprzedaży) oraz Domiporta (średnio 3,3 zapytań).
Transakcja
Sama liczba zapytań o ogłoszenie jest ważnym kryterium wyboru miejsca promocji w sieci. Jednak ostatecznie o tym, czy ogłoszenie było skuteczne przesądza podpisanie umowy sprzedaży lub najmu.
42% zapytanych agentów uważa, że najwięcej zapytań kończących się sprzedażą nieruchomości pochodzi z serwisu Otodom. Kolejne miejsce na podium należy do serwisu Gratka.pl – wskazało go 19% badanych. Natomiast na trzecim miejscu znalazł się serwis OLX.pl – 11%.
Liczba wykorzystywanych portali
Jak mogłyby wskazywać powyższe wyniki, pośrednicy nieruchomości bardzo świadomie podejmują decyzję dotyczącą wyboru portalu, z którym podejmują współpracę. Co ciekawe jednak, wydatki reklamowe agencji nieruchomości są rozproszone w wielu serwisach ogłoszeń. Z badania PBS wynika, że agencje zamieszczają ogłoszenia na wielu różnych portalach. Zdecydowana większość z nich (78 proc.) korzysta aż z 4 do 9 serwisów.
W których portalach zatem należy się reklamować?
Tutaj wszystko zależy od podejścia do zarządzania budżetem marketingowym. A w jego składowe nie wchodzą przecież tylko wydatki na serwisy ogłoszeniowe, ale budowanie marki lokalnie i szereg działań, który się w to wlicza.
Jako wyuczony i podchodzący z pasją do zawodu marketer uważam, że najważniejsze są priorytety i szukanie najwyższego ROI w naszym „communication mix”. Ta układanka budżetowa może być różna dla różnych agencji: ze względu na ich lokalizacje, wielkość ale też specjalizację.
Kluczowe, aby każda wydana złotówka była faktycznie z głową. Bo tylko tak można z
czasem zmniejszać koszt pozyskania każdego nowego klienta i każdej nowej transakcji i efekcie szybciej i efektywniej się rozwijać.
Zachęcam do zapoznania się z całym raportem.
Mowi nie tylko o skuteczności ale też o obsłudze Klienta w poszczególnych portalach i wskaźniku NPS, z którym warto się zaprzyjaźnić bo najlepiej oddaje satysfakcję z produktu, jakim w naszym przypadku są serwisy ogłoszeniowe.