Rynek mieszkaniowy się zmienia – rozmowa o perspektywach
Co się zmienia teraz, co się będzie zmieniało w najbliższym czasie? Jak nieruchomości będą ewoluowały na przestrzeni dni, tygodni i miesięcy? Jeśli zastanawiacie się, jak przedstawiają się perspektywy rynku mieszkaniowego – ten live jest dla Was! Naszym i Waszym gościem była Marta Rybicka – Business Unit Director z agencji badawczej IQS. W ramach spotkań Otodom LIVE porozmawialiśmy o tym, na jakie zmiany powinniśmy się przygotować w najbliższym czasie, a także:
- jakie nastroje w związku z epidemią mają Polacy,
- co Polacy zrobili, by ograniczyć ryzyko zarażenia koronawirusem,
- kto zyska na epidemii – pośrednicy czy deweloperzy,
- czy koronawirus zmienił plany mieszkaniowe Polaków,
- jak epidemia wpłynęła na nasze plany dalekosiężne,
- co dalej z przestrzeniami usługowymi i biurami do wynajęcia,
- co zdaniem poszukujących nieruchomości ułatwiłoby im decyzję o zakupie.
Zapraszamy na podsumowanie kilku poruszonych zagadnień.
O czym przeczytasz w tym artykule?
Co się zmieniło od czasu epidemii? Jakie nastroje mają Polacy?
Najwięcej obaw dotyczy spraw podstawowych, takich jak wzrost cen żywności. On oczywiście następuje, co związane jest z dostępnością półproduktów czy transportem, a także chęcią zarobku właścicieli sklepów. Obawą jest również brak towarów w sklepach, czego przez chwilę doświadczaliśmy czy lęki związane z zamknięciem sklepów. Ponadto ¾ Polaków boi się bankructwa wielu firm i bezrobocia, co przejawia się wzrostem wyszukiwań tych zagadnień w sieci. Obawiamy się również obniżenia swojego wynagrodzenia oraz wzrostu rat kredytowych. Zmieniło się bardzo wiele, przede wszystkim naszych nawyków. Unikamy spotkań i wychodzenia, dezynfekujemy ręce, nie korzystamy z komunikacji miejskiej. To jednak stan przejściowy. Wszyscy marzymy o powrocie do tak zwanej „normalności”, do tego stanu sprzed, czyli do tego, co było jeszcze w styczniu czy grudniu. Wiadomo, że nie jest to możliwe od razu i w takim zakresie jakbyśmy sobie tego życzyli. Poniekąd będziemy musieli budować ją sobie trochę na nowo.
Kto zyska na epidemii?
Obecnie zmniejszyło się zainteresowanie zarówno na rynku wtórym, jak i pierwotnym. Najbardziej zauważalny jest spadek zainteresowaniem mieszkań do remontu, które były często wyszukiwane jeszcze na początku roku. Po dramatycznym spadku widoczne jest pierwsze odbicie. Co ciekawe osoby, które posiadają mieszkanie na wynajem, w czasie lockdownu remontują je, żeby podnieść standard i po tym czasowym wyłączeniu z użytkowania, móc zażądać wyższego czynszu. Jak podaje IQS dużo większym zainteresowaniem w ostatnim czasie cieszą się mieszkania z balkonami lub tarasami – stał się on dla nas niezwykle istotną przestrzenią do wypoczynku i spędzania wolnego czasu. Prognozowany jest trend wzrostu podaży domów pod miastem, ze względu na to, że części osób nie będzie stać na utrzymanie domów, a część straci zdolność bieżącego spłacania rat. Po spadku zainteresowania kupnem jakiejkolwiek nieruchomości, kupno czy budowa domu z małym metrażem stanie się atrakcyjniejszą opcją niż kupno mieszkania. Widzimy też wyraźny wzrost zainteresowania działkami rekreacyjnymi. Część mieszkań, które do tej pory wynajmowane były na doby, trafiła na rynek najmu długoterminowego. Czy spadną ceny wynajmów za lokale użytkowe? Być może. Przyłoży się do tego z całą pewnością zakaz handlu w centrach handlowych, późne ich otwarcie, spadek obrotów najemców i przewaga systemów e-commerce.
Koronawirus a plany mieszkaniowe
Podczas rozmowy przytoczyliśmy inne ciekawe kwestie i dane IQS oraz Otodom, tyczące się takich zagadnień jak, co Polacy zrobili, by ograniczyć ryzyko zarażenia koronawirusem, jakie są różnice w zapytaniach na serwisach nieruchomościowych w odniesieniu do zeszłego roku, jak epidemia wpłynęła na nasze plany dalekosiężne, co dalej z przestrzeniami usługowymi i biurami do wynajęcia, a także co zdaniem poszukujących nieruchomości ułatwiłoby im decyzję o zakupie i czy Polacy wspierają innych w dobie koronawirusa. Zapraszamy do obejrzenia całego LIVE’a na profilu Otodom: https://www.facebook.com/Otodom/.
Śledź na bieżąco relacje z naszymi ekspertami.
Marta Rybicka – Business Unit Director w agencji badawczej IQS. Socjolog z wykształcenia, manager z zamiłowania. Wiele lat doświadczenia w badaniach marketingowych, zarówno po stronie agencji badawczej, jak i klienta (Nestle, Ringier Axel Springer). Poza projektami komercyjnymi realizowała wiele projektów społecznych, np. dla Fundacji Kwiat Kobiecości czy Fundacji Global Dignity Poland. Autorka projektów syndykatowych na temat konsumpcji treści video (VideLoveStory), gamingu (GameStory) czy też pogłębionej analizy młodego pokolenia (Świat Młodych). Współpracuje z Otodom przy projekcie Lider Nieruchomości. Członek PTBRiO. Kluczowy aspekt pracy w badaniach rynku to przełożenie wyników i danych na działanie po stronie klienta w celu zmaksymalizowania jego efektywności i przychodów.