Skuteczny profil agenta nieruchomości na Instagramie
Nie od dziś wiadomo, że aby przekazy marketingowe były skuteczne, powinny pojawić się tam, gdzie znajdują się nasi (potencjalni) klienci. A spora część z nich spędza czas z nosem w telefonie. To tam nawiązują nowe relacje, edukują się, inspirują, robią zakupy czy zapewniają sobie rozrywkę.
Jeśli więc zależy nam na zbudowaniu silnej i rozpoznawalnej marki, nie powinniśmy bagatelizować mediów społecznościowych. Pozwalają one na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, zbudowanie rozpoznawalności, pozycji eksperckiej, ocieplenie wizerunku i, co ważne, zbudowanie trwałej relacji z odbiorcami. Dowiedz się jak stworzyć skuteczny profil agenta nieruchomości na Instagramie!
O czym przeczytasz w tym artykule?
Jakie medium społecznościowe wybrać do promocji marki osobistej agenta nieruchomości z całej palety social mediów?
Poszukiwania należałoby zacząć od analizy grupy docelowej i odpowiedzi na pytania: kim są moi klienci, w jakim są wieku, jak spędzają czas wolny. W ślad za tym powinna pójść odpowiedź, jakie media społecznościowe przeglądają i co tam robią. To powinno wystarczyć do wskazania głównego kanału, na który warto się zdecydować. Bądź tam, gdzie znajduje się Twój potencjalny klient. Ale to nie wszystko.
Dokonując wyboru, warto także zastanowić się, który z tych kanałów nam samym najbardziej odpowiada. Zapoznać się z nimi od strony komunikacyjnej, zweryfikować preferowany tam styl przekazu i wybrać to medium, w którym czujemy się najpewniej. Ważne, żeby wykorzystywanie danego kanału przychodziło nam naturalnie i żeby naprawdę je lubić. Pamiętaj, że lepiej prowadzić sumiennie jedno konto, niż publikować we wszystkich kanałach bez konkretnej strategii. Dlatego (jeśli samodzielnie obsługujesz swoje media społecznościowe) skup się w pełni na jednej lub dwóch platformach, zamiast masowo wrzucać treści wszędzie, gdzie się da.
Kolejną kwestią, na jaką należałoby zwrócić uwagę, są możliwości danej aplikacji: jej funkcjonalności, łatwość dotarcia do grupy docelowej, możliwości rozwoju konta (zarówno w sposób organiczny, jak i płatny). W tym kontekście wartym rozważenia kanałem jest Instagram.
Instagram jest obecnie jednym z najbardziej popularnych mediów społecznościowych, w którym marki mogą budować swój wizerunek. Zgodnie z raportem Statista aplikacja jest jedną z największych platform SM, biorąc pod uwagę liczbę aktywnych uczestników w skali miesiąca (zaraz po YouTube’ie i Facebooku).
Kim są użytkownicy Instagrama?
Miesięcznie z Instagrama korzysta ponad 2,4 miliarda aktywnych użytkowników na całym świecie. W samej Polsce regularnie używa aplikacji aż 11,9 mln osób (31,7% całej populacji). Z danych demograficznych wynika, że w styczniu 2024 roku 31,8% użytkowników stanowiły osoby w wieku 18–24 lata, 30,6% osoby w wieku 25–34 lata, a 32% – osoby powyżej 35. roku życia. Jest to więc medium z ogromnym potencjałem dotarcia do osób zainteresowanych (w bliższej lub dalszej przyszłości) zakupem czy wynajmem nieruchomości.
Użytkownicy Instagrama w Polsce i na świecie:
2,4 mld aktywnych użytkowników na świecie | 11,9 mln użytkowników regularnie korzysta z aplikacji (31,7% populacji) | 31,8%: 18-21 lat 30,6%: 25-34 lata 32%: 35+ lat |
Już dawno minęły czasy, kiedy Instagram służył jedynie do rozrywki i wrzucania ładnych zdjęć z wakacji czy spotkań towarzyskich. Obecnie jest potężnym narzędziem biznesowym, które realnie może przynieść nam nowych klientów.
Na Instagramie możemy dzielić się z odbiorcami:
- krótkimi materiałami wideo w postaci reels,
- pojedynczymi postami,
- tzw. karuzelami (posty składające się z 2–10 slajdów),
- transmisjami na żywo,
- tzw. stories, czyli materiałami, które znikają po 24 godzinach.
To pozwala nam z jednej strony na kreatywność, a z drugiej na eksperymentowanie i wykorzystanie takich formatów, w których czujemy się najlepiej i które najskuteczniej trafią do naszej grupy docelowej. Aby obecność na Instagramie przynosiła jednak rezultaty, nie wystarczy założyć tam konta. Trzeba wiedzieć, jak przygotować dobry profil agenta nieruchomości na Instagramie, do czego wykorzystywać każdy z dostępnych formatów, co publikować i jak się wyróżnić.
Zacznijmy od podstaw. Przygotowanie profilu
Zasadnicza kwestia to przygotowanie profilu tak, by dać się znaleźć potencjalnemu klientowi i zatrzymać jego uwagę na dłużej, aż zdecyduje się nas obserwować.
Zaczynamy od wyboru nazwy i nazwy użytkownika. W tych miejscach powinny znaleźć się odpowiednie frazy kluczowe, dzięki którym potencjalny klient będzie mógł odnaleźć nasze usługi. Gdy odbiorca wpisze nazwę szukanej usługi, np. „nieruchomość na sprzedaż” albo „agent nieruchomości Wrocław”, Instagram na liście proponowanych kont wyświetli te profile, które będą miały któreś ze słów kluczowych w nazwie lub nazwie użytkownika.
Co ważne, wyszukiwarka, wyświetlając wyniki z proponowanymi kontami, nie pokaże tych, które użyły wyszukiwanych fraz w nieodpowiednim miejscu – np. w bio (krótkiej sekcji biograficznej, składającej się ze 150 znaków, tuż pod zdjęciem profilowym i nazwą). Popełniając ten błąd, tracimy szansę na wyszukanie naszego profilu przez osobę świadomą, szukającą konkretnej usługi przy pomocy Instagrama.
Nazwa użytkownika powinna być prosta, łatwa do zapamiętania, możliwie krótka, bez cyfr i zbędnych znaków. Może to być Twoje imię i nazwisko bądź zlepek słów kluczowych powiązanych z tematyką profilu, lokalizacją działania czy konkretną niszą, w której się specjalizujesz — np. agentnieruchomosci_wroclaw; nieruchomoscipremium_opole. W sekcji biograficznej natomiast warto napisać, w czym możesz pomóc swojemu klientowi i co znajdzie na Twoim profilu.
Dobrą praktyką jest też uzupełnienie bio zachętą do kontaktu (CTA – call to action),np. „Ze mną kupisz / sprzedasz mieszkanie pod inwestycję. Dzielę się wiedzą, na co zwracać uwagę przy wyborze nieruchomości. Napisz do mnie i porozmawiajmy”. Na profilu biznesowym świetnie sprawdzą się też takie sekcje, jak: „o mnie”, „oferta”, „opinie” – pamiętaj o ich uzupełnieniu.
Jak Cię widzą… czyli o estetyce profilu
Instagram jest narzędziem, które mocno stawia na grafikę. Nie znajdziemy miejsca (poza wiadomościami prywatnymi), gdzie można byłoby się z odbiorcami podzielić gołym tekstem. Każda publikacja składa się zawsze z dwóch części – wizualnej (np. materiał wideo, zdjęcie, grafika, infografika) i tekstowej, która widnieje pod tą wizualną. Dlatego, projektując konto, powinieneś zadbać o spójną oprawę graficzną.
Co to znaczy? To znaczy, że powinieneś wybrać odpowiednie kolory i fonty, zgodne z identyfikacją wizualną, którą posługujesz się w innych mediach społecznościowych czy na stronie www agencji. Dobrze jeśli charakterystyczny dla Ciebie motyw kolorystyczny przewija się w tle zdjęcia profilowego, w okładkach wyróżnionych relacji, szablonach grafik postów czy w okładkach do reels – dzięki temu klienci szybciej będą w stanie Cię rozpoznać.
Najbezpieczniejszą opcją jest wybór maksymalnie dwóch fontów (jeden stosowany w nagłówkach, drugi w tekście głównym) oraz 3–5 stałych kolorów marki. Na grafikach polecam umieszczanie czytelnych i wyraźnych nagłówków skierowanych do grupy docelowej. Dzięki nim zwiększysz widoczność wśród osób faktycznie zainteresowanych Twoim kontem i działalnością.
Dobierając natomiast zdjęcia i grafiki, unikaj zdjęć stockowych. Lepiej sprawdzą się realne zdjęcia nieruchomości oraz zdjęcia, na których znajdujesz się osobiście. To ułatwi Ci zbudowanie rozpoznawalności. Jeśli jednak potrzebujesz grafik – skorzystaj z bezpłatnych banków zdjęć, takich jak Canva, Pixabay czy Freepik.
Spójna tożsamość wizualna marki jest kluczowa z kilku powodów:
- Rozpoznawalność: spójna identyfikacja wizualna pomaga naszym odbiorcom szybko rozpoznać markę, co sprzyja budowaniu jej świadomości.
- Wiarygodność: prezentując spójny wizerunek, budujemy zaufanie i wiarygodność w oczach potencjalnych klientów, dzięki czemu ci postrzegają nas jako profesjonalistów.
- Relacje: każda marka, utrzymując spójny wizerunek, może skuteczniej budować relacje z klientami. Konsumenci czują się bardziej związani z marką, gdy widzą ją konsekwentnie reprezentowaną.
- Odróżnienie od konkurencji: w gąszczu konkurencyjnych ofert spójna tożsamość wizualna pozwala markom wyróżnić się i być łatwiej zapamiętanymi przez klientów.
- Komunikacja wartości: poprzez spójność wizerunku marka może skuteczniej komunikować swoje wartości, jasno wskazując: kim jest, co reprezentuje, do czego dąży.
Profil agenta nieruchomości na Instagramie przygotowany, czas na działanie!
Skąd brać pomysły na pierwsze publikacje? Odpowiedź jest prosta. Od klientów! Przygotuj listę pytań, jakie dostajesz od osób, które już miały okazję z Tobą pracować. Wybierz te, które najczęściej się pojawiały i odpowiadaj na nie w swoich postach.
Reels – jak je wykorzystać?
Dzięki rolkom (reels) dotrzesz do nowych osób i zwiększysz zasięg swojego profilu. Wykorzystaj ten format do atrakcyjnego pokazywania nieruchomości, które masz w ofercie. Nie bój się przy tym przemycać wiedzę, by zbudować pozycję ekspercką i zaufanie u odbiorców. Gwarantuję, że to działanie okaże się opłacalne w dłuższej perspektywie. Pokazując mieszkanie na sprzedaż, omów np. funkcjonalny układ pomieszczeń, który sprawdzi się dla rodziny z dzieckiem, podpowiedz, na jakie elementy wystroju warto zwrócić uwagę, chcąc zapewnić sobie maksymalną wygodę użytkowania nieruchomości.
Reels to również format, dzięki któremu możemy skutecznie zbudować rozpoznawalność swojej marki osobistej. Warto pamiętać, że użytkownicy Instagrama (jak i innych platform social media) kupują ludzi, a nie produkty. Co mam na myśli?
Ludzka twarz w social mediach
Bez wątpienia silnym trendem i dźwignią sukcesu w prowadzeniu mediów społecznościowych jest pokazywanie siebie. Oprócz nieruchomości ze swojego portfolio warto na profilu pokazać również swoją osobowość: kim jesteśmy, jak pracujemy, jakie mamy wartości, za co cenią nas klienci. Warto zburzyć mur między nami a odbiorcami, nagrywając się. Takie działanie przybliży nas do odbiorców i pomoże szybciej zbudować dochodową markę osobistą. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy social mediów nie szukają nudnych kont, które pełnią funkcję tablicy ogłoszeniowej. Szukają prawdziwego człowieka; specjalisty, który z nimi rezonuje. Szukają emocji, wyróżników, rozrywki, wiedzy.
Poszukując inspiracji, warto przyjrzeć się kontom agencji, które konsekwentnie i jakościowo budują swoje profile, np Advestor Premium House. Znajdziemy tu nie tylko ogłoszenia o nieruchomościach na sprzedaż, ale również porady związane z zakupem czy sprzedażą nieruchomości. Na koncie White Lion Investments znajdują się natomiast m.in. wywiady, których tematyka dotyka rozmaitych wątków związanych z pracą agenta nieruchomości. O to właśnie chodzi!
Edukuj!
Reels nie jest jednak jedynym formatem, dzięki któremu możesz dać się poznać i polubić. Wykorzystując stories i transmisje na żywo, masz szansę osiągnąć podobny efekt. W formie karuzel możesz natomiast przekazać swoim odbiorcom wiele cennych informacji, wykorzystując w tym celu zarówno grafiki, jak i tekst (a nawet wideo).
Przykład? Przedstaw 3 najczęściej popełniane błędy przy zakupie pierwszej nieruchomości. Podsumuj 3 kluczowe założenia najnowszego programu wspierającego kredytobiorców; wymień i omów różnice w zakupie nieruchomości z rynku pierwotnego i wtórnego. Ciekawych i aktualnych tematów może być naprawdę wiele. A bazując na własnym doświadczeniu, będziesz w stanie stworzyć merytoryczny content, który ugruntuje Twoją pozycję ekspercką. Zaufanie zbudujesz nie tylko dzieląc się wiedzą, ale też pokazując efekty swojej pracy, backstage tego, co robisz na co dzień i opinie na temat współpracy z Tobą. A od zaufania do pozyskania klienta niedługa droga.
Prowadzić samemu czy oddelegować?
Samego budowania marki osobistej nie oddelegujesz. Marka osobista to Ty, Twój charakter, osobowość, doświadczenie, historia (jeśli masz zespół, to dalej Ty budujesz markę osobistą, a łącznie tworzycie markę firmową). Nagrywanie stories lub rolek czy występowanie w transmisjach na żywo będzie leżało po Twojej stronie. Są jednak elementy, które możesz pozostawić profesjonalistom, by zająć się tym, co robisz najlepiej – obsługą klientów.
Warto zatem zlecić agencji marketingowej, social media managerowi czy freelancerowi:
- stworzenie oprawy graficznej,
- przygotowanie szablonów do grafik,
- stworzenie scenariuszy do rolek,
- montaż rolek,
- dodawanie opisów do stories,
- copywriting bądź redagowanie treści,
- publikowanie przygotowanych materiałów bądź zaplanowanie ich zgodnie z ustaleniami.
Podsumowanie
Jeśli podejdziesz do tematu Instagrama rzetelnie, zadbasz o merytoryczne treści i estetyczny wygląd profilu, pamiętając jednocześnie o konsekwencji w działaniu, masz dużą szansę na zyskanie dzięki tej aplikacji nowych klientów i rozpoznawalności w branży. Nawiążesz też ciekawe relacje, co z pewnością zaprocentuje udanymi transakcjami i poleceniami.
Autorka: Sara Solarek | założycielka agencji Marketing Prawników, współzałożycielka Akademii Canvy
Marketing online to coś dla ciebie? Przeczytaj artykuł: Wpływ mediów na skuteczne budowanie marki w nieruchomościach (otodom.pl)