Ogłoszenie najmu lub sprzedaży nieruchomości – jak je napisać, by było skuteczne?
Sprzedajecie mieszkanie lub dom? Albo może chcecie wynająć szybko i skutecznie? Jeśli to wasze mieszkanie, a zapewne mieszkaliście w tym miejscu jakiś czas, możecie o nim opowiadać godzinami, a każdy kąt ma swoją historię. A może właśnie postanowiliście zrobić pierwsze kroki na rynku nieruchomości i staracie się jak najlepiej zareklamować wystawianą w serwisie nieruchomość. Jak całą tę opowieść zmieścić w kilku zdaniach? I jak właściwie powinno wyglądać dobre ogłoszenie sprzedaży lub najmu nieruchomości? Dowiedz się z Otodom!
Badania IQS przeprowadzone w październiku na zlecenie Otodom pokazują, że połowa Polaków korzystała z serwisów ogłoszeniowych nieruchomości przy ostatniej okazji zakupu lub wynajmu nieruchomości. To oznacza, że warto przyjrzeć się temu jak prezentuje się mieszkanie czy dom, które wystawiamy w sieci. Napisanie ogłoszenia, które zainteresuje i zwróci uwagę, a przy tym będzie zawierać najważniejsze informacje może być wyzwaniem. Jednak wystarczy trzymać się kilku prostych zasad, by sprawić, że nasze mieszkanie lub dom przyciągnie zainteresowanych. Oto one:
O czym przeczytasz w tym artykule?
Tytuł, który przyciąga
To, czy ktoś kliknie w Twoje ogłoszenie zależy w dużej mierze od tytułu. Powinien on być możliwie treściwy, zwięzły i wskazywać na cechę nieruchomości, która świadczy o wyjątkowości oferty. Oczywiście musi być również zgodny z prawdą. Ważne również by był unikalny. Nie kopiuj go zatem z podobnych ogłoszeń, ale dopasuj do nieruchomości, którą wystawiasz.
Zdjęcia – jakość i ilość
Dane Otodom wskazują, że największe zainteresowanie wzbudzają ogłoszenia, które mają minimum 10 zdjęć. Taka liczba pozwala na pokazanie każdego pomieszczenia (docenia to ponad 80% badanych) i ocenę stanu nieruchomości. Ważne jest także, by były możliwie naturalne, bez przesadnie podkręconych kolorów czy przekłamań. Ilość nie zrobi natomiast wrażenia, jeśli słaba będzie jakość fotografii. Ostre i jasne zdjęcia zachęcą potencjalnego kupującego znacznie bardziej. Myślisz, że logotyp agencji na zdjęciu to dobra reklama? Z naszych badań wynika, że co trzeci poszukujący domu lub mieszkania niekorzystnie ocenia duże znaki wodne i napisy przesłaniające obraz.
Lokalizacja i precyzja
Niezwykle ważna jest dla potencjalnych kupujących dokładna informacja o lokalizacji nieruchomości. Często zawężają bowiem swoje poszukiwania do konkretnego osiedla czy nawet ulicy. Podanie ulicy znacząco zwiększa liczbę wyświetleń! Warto więc w miarę precyzyjnie opisać gdzie znajduje się mieszkanie lub dom, które jest przedmiotem oferty. Cenne będzie też opisanie okolicy i podanie np. przybliżonego czasu dojazdu do ważnych w danym mieście czy dzielnicy miejsc. Jeśli to możliwe, to warto zamieścić też informację o odległości sklepów, aptek, szkół czy przystanków autobusowych. Jeśli w okolicy są np. parki, tereny rekreacyjne lub inne ciekawe przestrzenie, poinformuj o tym w ogłoszeniu. Okolica jest w końcu niezwykle ważna!
Opis w ogłoszeniu sprzedaży nieruchomości
Czy obszerne opisy działają na korzyść? Nie zawsze – to nie liczba znaków, a jasność informacji daje przewagę. Operuj konkretami, stosuj wyliczenia i postaraj się, by poszczególne akapity miały nie więcej, niż 4-6 wersów. Pisz zwięźle, ale staraj się, by Twoje ogłoszenie sprzedaży nieruchomości dawało poszukującemu jak największą dawkę wiedzy.
Stosuj pogrubienia najważniejszych informacji, ale zachowaj przy tym umiar. Jeśli wyróżniony w ten sposób tekst będzie stanowił więcej niż 10% ogłoszenia, to zastosowanie tego narzędzia straci sens. Postaraj się także uzupełnić jak najwięcej charakterystyk. 30 czy 20 wypełnionych charakterystyk zadziała na Twoją korzyść. Również na zdjęciach można zawrzeć dodatkowe informacje, które pozwolą lepiej zapamiętać Twoje ogłoszenie.
Informacje o zapotrzebowaniu nieruchomości na energię
28 kwietnia 2023 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o świadectwach energetycznych i Prawa Budowlanego, w myśl której przy sprzedaży lub wynajmie każdego mieszkania lub domu jednorodzinnego niezbędne będzie przekazanie nowemu właścicielowi lub najemcy świadectwa charakterystyki energetycznej.
Dlaczego to ważne przy tworzeniu ogłoszenia? Ponieważ przepisy te nałożyły na sprzedającego lub wynajmującego również obowiązek informowania o zapotrzebowaniu na energię danej nieruchomości w ogłoszeniach i reklamach. Jakie konkretnie informacje powinny to być możesz ustalić na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Nie oznacza to jednak, że jeśli nie posiadasz jeszcze takiego świadectwa dla nieruchomości, to nie możesz zamieścić ogłoszenia w naszym serwisie. Możesz, ważne byś posiadał ten dokument w momencie przekazania nieruchomości i mógł zgodnie z przepisami dopełnić obowiązku jego przekazania. Jeśli jednak dla nieruchomości taki certyfikat został już wystawiony, warto byś zadbał o uzupełnienie tych szczegółów w ogłoszeniu.
Cena nieruchomości. Jak ją ustalić?
Otodom regularnie udostępnia najświeższe dane dotyczące cen mieszkań i domów w miastach a nawet dzielnicach. Warto więc przyjrzeć się tym informacjom, by obiektywnie przeanalizować sytuację na rynku. Oczywiście na cenę ma wpływ szereg innych czynników, takich jak stan nieruchomości, obecność lub brak kanalizacji, a także dostęp do światłowodu.
W Otodom stworzyliśmy również Cenoskop o którym przeczytasz więcej tutaj: Wartość mieszkania pod lupą — Cenoskop Otodom. To narzędzie, które po wrzuceniu ogłoszenia szacuje dzięki AI wartość sprzedawanej nieruchomości i plasuje cenę w widełkach. Oczywiście może się zdarzyć, że cena, której oczekujesz będzie się różniła od wskazanych widełek. AI nie zawsze jest w stanie wziąć pod uwagę wszystkie czynniki, ale Cenoskop niewątpliwie jest ciekawym narzędziem, by zweryfikować jak Twoje oczekiwania odpowiadają rynkowej rzeczywistości.