Szczęśliwy Dom. Mieszkanie na osi czasu – czego potrzebują Twoi klienci?
Już po raz czwarty Otodom zbadał jak szczęśliwi są mieszkańcy Polski w miejscu w którym żyją. W raporcie Szczęśliwy Dom: Mieszkanie na osi czasu, pod lupę wzięliśmy różne etapy życia i różne potrzeby, które im odpowiadają. Kim są młodzi dorośli, którzy zaraz rozpoczną poszukiwania na rynku nieruchomości? Jak pomóc w pozytywnej zmianie tym, którzy nie do końca wiedzą czego szukają? Jak wyglądają współczesne rodziny i czego potrzebują w swoich domach i mieszkaniach, by móc powiedzieć, że naprawdę są „u siebie”? Sprawdź wyniki badania Szczęśliwy Dom i zobacz jak dzięki nim możesz zawierać szczęśliwe transakcje. Oto garść konkretnych wskazówek od Otodom.
O czym przeczytasz w tym artykule?
Krótko o badaniu Szczęśliwy Dom: Mieszkanie na osi czasu
Dzięki projektowi Szczęśliwy Dom, już od czterech lat badamy jak nasze otoczenie: domy, najbliższa okolica, dzielnica, a nawet miasto w którym żyjemy, wpływają na nasze poczucie szczęścia. Wiemy jak szczęśliwi jesteśmy, jak zmieniały się nasze potrzeby i oczekiwania. Wywiady pogłębione, eksperci z różnych dziedzin i tysiące przeprowadzonych ankiet – możemy powiedzieć, że o szczęściu w kontekście mieszkaniowym wiemy naprawdę sporo.
W najnowszym raporcie z serii Szczęśliwy Dom: Mieszkanie na osi czasu, przyjmujemy kilka perspektyw. Pierwszą jest analiza sześciu przedziałów wiekowych:
- 18-25 – czas na mieszkaniowych eksperymentów
- 26-35 – podejmujemy pierwsze decyzje
- 36-45 – oswajamy zmiany
- 46-55 – nastaje czas stabilizacji
- 56-65 – etap przejściowy
- 66-80+ – spokojna przystań
Druga dotyczy trzech grup różniących się etapem życia niekoniecznie dającym się zamknąć w twardych ramach wiekowych: Młodych Dorosłych, Rodzin z Dziećmi oraz tzw. Silversów – metodologicznie przyjęliśmy, że są to osoby w wieku powyżej 60 lat* .
Trzecie podejście odnosi się natomiast do relacji mieszkaniowych dzieci i rodziców. Poznaliśmy w ten sposób zarówno opinie tzw. Gniazdowników, jak też ich rodziców/ opiekunów oraz tych ojców i matek, którzy mierzą się z syndromem opuszczonego gniazda.
Etapy mieszkaniowego życia nie zawsze wyznaczane są przez proste podziały wiekowe, a ich start na osi czasu każdego z nas nie zawsze wpisuje się w tradycyjne generacyjne podziały. |
Szczęście na osi czasu – kto jest najszczęśliwszy?
Grupa 26-35 – pomóż im w poszukiwaniu pozytywnej zmiany.
To zazwyczaj grupa, która będzie najbardziej otwarta na twoje propozycje. Bo chociaż zadowolenie z tego, gdzie mieszkamy, rośnie z wiekiem to grupą najmniej z niego zadowoloną są najczęściej właśnie osoby między 26. a 35. rokiem życia. To też grupa odbiorców, która często podejmuje swoje pierwsze wiążące decyzje mieszkaniowe i kredytowe, powiązane z życiowymi (np. ślub, potomstwo, inwestycja).
Szczególnie ważne dla tej grupy są:
- odpowiednia opieka w procesie sprzedaży, dzięki której wejście na rynek mieszkaniowy będzie jak najmniej obciążające – daj im wsparcie i jasno i otwarcie wytłumacz cały proces;
- wsparcie w procesie pozyskania finansowania;
- spójny z życiowym momentum przekaz dotyczący tego, jak przeprowadzka do nowej okolicy i zmiana mieszkania/domu może pomóc w zrobieniu kolejnego życiowego kroku. Daj im pewność podjętych decyzji i poczucie, że miejsce, które oferujesz, będzie tym szczęśliwym.
Osoby na starcie życiowym – generuj pozytywne emocje, unikaj nudy.
Badanie „Szczęśliwy dom” wskazuje, że choć generalnie Polaków łączą ze swoimi domami raczej pozytywne emocje, to wśród osób w wieku od 18 do 35 lat są one mieszanie. Rzadziej od innych kojarzą go z radością czy relaksem, częściej – z obojętnością czy nudą.
To grupa, która wybierając nowe miejsce do życia będzie zwracać szczególną uwagę na:
- aspekty lokalizacji, które pozwolą na realizację określonego stylu życia: zaspokoją potrzebę łatwego dostępu do rozrywki czy terenów rekreacyjnych;
- elementy komunikacji, które będą wprost nawiązywać do takich emocji i wartości jak radość, relaks, samorealizacja.
Polska Wschodnia – bezpieczeństwo przede wszystkim
Ciekawą obserwacją z raportu Szczęśliwy Dom jest fakt, że swoje szczęście niższej oceniają Polacy z województw na ścianie wschodniej (z wyłączeniem warmińsko-mazurskiego). Te wyniki mogą mieć związek z sytuacją na wschodniej granicy. Dla osób z tych części kraju istotne będą kwestie bezpieczeństwa, ale także jasna i merytoryczna komunikacja. Powinna ona stawiać na fakt, że np. zakup nowego mieszkania czy budowa domu w tych województwach, niezależnie od niepokojów za granicą, pozostają trafną decyzją.
Priorytety generacji – czego potrzebujemy na różnych etapach życia?
Zieleń i bezpieczeństwo – dwa kluczowe atuty okolicy.
Polacy wyraźnie najczęściej wskazywali na dwie kwestie, które zwiększają ich szczęście w okolicy zamieszkania: ekologię (w tym dostęp do terenów zielonych) oraz poziom bezpieczeństwa. To dwa czynniki, które warto mocno eksponować w ofertach domów i mieszkań. Sąsiedztwo parku, lasu, zazielenionych skwerów to kwestia uszczęśliwiająca szczególnie dla najmłodszych (18-25) i najstarszych (56+) Polaków, choć utrzymuje się w TOP 3 dla wszystkich grup wiekowych.
Warto zatem:
- mocno eksponować w ofertach domów i mieszkań te elementy, które wiążą się z dostępem do zieleni i zapewniają wysoką jakość tych terenów (zielony dach nie jest elementem, który realizuje tę potrzebę);
- uwzględniać w projektach nowych inwestycji potrzebę – tam gdzie to możliwe – realizacji innowacyjnych elementów zagospodarowania terenu jak parki kieszonkowe, oraz działania oszczędzające zastaną zieleń (kiedy inni wycinają, my zachowujemy);
- włączać się w projekty przywracające istniejącym skwerom/terenom zielonym świetność.
Mile widziane dobre skomunikowanie okolicy
Nie da się przecenić dobrego skomunikowania z resztą miasta. Każdy z nas, szukając nowego mieszkania czy domu, patrzy na długość dojazdów. Co zaskakujące, tylko nieco ponad 25% faktycznie wskazuje dobre skomunikowanie jako czynnik szczęścia w obecnej okolicy. Zatem nie sam fakt „dostępności” rozwiązań komunikacyjnych (10 linii tramwajowych w sąsiedztwie), a zaspokojenie konkretnej potrzeby kupującego stanowi klucz do przyciągnięcia jego uwagi.
Przygotowując ofertę – czy to z rynku pierwotnego czy wtórnego – warto zatem:
- przeanalizować jakie elementy lokalizacji i powiązań komunikacyjnych mogą stanowić przewagi dla danej lokalizacji i precyzyjnie wskazać na nie w opisie. np. „dojazd do obwodnicy miasta w 7 min samochodem” lub „koleją miejską dojedziesz stąd do XYZ w 15 minut”;
- przygotować kilka scenariuszy potwierdzających dobre skomunikowanie w zależności od rodzaju potrzeb nabywcy (np. dostępność przystanków komunikacji publicznej, ilość wyjazdów z osiedla/dzielnicy, sąsiedztwo stacji rowerów miejskich).
Paczkomat to absolutna konieczność
Paczkomaty na dobre rozgościły się na naszych osiedlach, a ich obecność w okolicy to ważny czynnik zadowolenia jej mieszkańców. Odebranie paczki w ramach krótkiego spaceru, a najlepiej po prostu bezpośrednio w obrębie inwestycji, to duży atut dla osób poszukujących nowego mieszkania.
Zwróć zatem uwagę na:
- uwzględnienie dostępności Paczkomatów i podobnych rozwiązań w treści ogłoszeń i określenie odległości w jakiej będą dostępne;
- w przypadku nowych inwestycji przygotowanie wygodnego miejsca, w którym mogłoby stanąć urządzenie obsługujące dostawę/wysyłkę paczek;
- w przypadku inwestycji apartamentowych i luksusowych usługa obsługi przesyłek może być dodatkowym cenionym udogodnieniem. Szczególnie jeśli mowa o takich rozwiązaniach jak chłodzony punkt odbioru paczek.
Rodziny z dziećmi chcą mieć blisko do szkoły
Bliskość do przedszkola i szkoły to czynnik szczęścia najczęściej wskazywany wśród Rodzin z Dziećmi. Choć to dość intuicyjny wynik, to warto pamiętać, że nie tylko odległość ma znaczenie. Rodzice zwracają dziś coraz większą uwagę na jakość placówek.
Dlatego w komunikacji do Rodzin z Dziećmi warto podkreślać wygodę oraz wysoki poziom szkół i przedszkoli. Cenne może być także wskazanie miejsc takich jak szkoły pływania czy inne miejsca oferujące zajęcia dodatkowe. Dla rodzin z dziećmi wyjątkowo ważne jest dobre zarządzanie czasem. Gdy dzień wypełnione jest po brzegi różnymi aktywnościami, nie chcą tracić czasu na dojazdy i stanie w korkach.
Cel: dom z ogrodem
Dom jako spełnienie marzeń
W myślach Polaków docelowym miejscem zamieszkania wciąż wydaje się być zazwyczaj dom. To wymarzone miejsce zamieszkania dla 71% badanych w raporcie Szczęśliwy Dom. Szczególnie pod tym względem wyróżniają się rodziny z niepełnoletnimi dziećmi i osoby w wieku od 26 do 45 roku życia. Jeśli masz oferty domów, koniecznie podkreślaj ich atuty takie, jak m.in. niezależność, własny ogród, więcej przestrzeni i metrażu.
Dla rodzin z dziećmi ważnym argumentem jest nie tylko większa przestrzeń, ale przede wszystkim taka, w której mogą znaleźć chwilę samotności, zająć się swoim hobby. W końcu nie tylko dzieci marzą o swoim pokoju – dorośli również docenią możliwość resetu. Odwołuj się do tego w komunikacji. Na etapie projektowania zadbaj o takie rozwiązania, które pozwolą na wydzielenie przestrzeni dla potrzeb każdego z członków rodziny. Na przykład niewielki kącik do jogi czy mini biblioteczka. Otwarta przestrzeń wygląda imponująco, ale praktyczne mogą okazać się przepierzenia, rozsuwane ścianki itp.
Idealne mieszkanie lub dom? Zielone, dobrze rozplanowane, rozświetlone.
Zapytani o kwestie, które zwiększają ich szczęście w domach, Polacy bez zastanowienia wskazują własny kawałek zieleni – ogród, taras lub balkon. To ważne dla 46% badanych z raportu Szczęśliwy Dom. Polacy chcą mieć odrobinę natury na własność i jest to atut, który warto podkreślać w komunikacji.
Jak działać na wyobraźnię mówiąc o zieleni?
- pokazuj ciekawe aranżacje zarówno w ogrodach jak i na tarasach, pokazując rozwiązania takie jak miejsce na szklarnię i grządki podwyższone, ale też strefę relaksu z leżakami i miejscem na ognisko.
- projektując inwestycję można rozważyć dostęp do rozwiązań stawiających na zieleń i integrację. Na przykład wspólnych ogrodów warzywnych dla mieszkańców.
Co poza zielenią działa na korzyść twojej oferty? Dla co trzeciego badanego istotna jest liczba pokoi, a osobna kuchnia to spory atut. Ponad 30% osób wskazywało też, że duże okna i jasne pomieszczenia są dla nich niezbędne do szczęścia. wniosek jest jeden: twoich klientów przyciąga światło.
Poszukiwacze własnego miejsca – wynajem, rynek pierwotny czy wtórny?
Dobre wieści: Polacy są aktywni na rynku nieruchomości
Aż 23% badanych Polaków wynajmowało, kupowało lub sprzedawało nieruchomość w ciągu 12 miesięcy. Jednocześnie kolejne 20% planowało taką aktywność w ciągu następnych 12 miesięcy, mimo wcześniejszej biernej postawy. To właśnie Twoi klienci. Wśród osób aktywnych lub planujących aktywność w najbliższym czasie, aż 72% to Samodzielni Młodzi Dorośli.
Co warto podkreślać mówiąc do Młodych Dorosłych?
Poza zielenią na własność, dobrym rozplanowaniem pomieszczeń i jasnymi pokojami, cenią m.in. dostęp do szybkiego i taniego internetu stacjonarnego. Miej na uwadze, że aż 59% z nich marzy o domu wolnostojącym, bliźniaku czy szeregowcu. Jednak mogą oni też zainteresować się mieszkaniami z dostępem do ogrodu – tu atutem może być wygoda w użytkowaniu.
Od wynajmu do inwestycji
Badanie Otodom pokazało, że aktywność na rynku nieruchomości sukcesywnie maleje wraz z wiekiem. Natomiast te transakcje, zwłaszcza w środkowych grupach badanych, są bardziej „kaloryczne”. Co to oznacza? O ile wśród 42% osób w wieku 18-25 lat było aktywnych w ciągu 12 miesięcy, to aż 32% decydowało się na wynajem. Jedynie 6% postawiło na kupno. Z kolei wśród osób w wieku 36-45 aktywnych było 31% osób. Tu na wynajem decydowało się tylko 18%, na kupno – 8%. Jeszcze ciekawsza różnica dotyczy Rodzin z Dziećmi – gdzie 28% było aktywnych, 17% wynajmowało, a 8% zdecydowało się na kupno.
Jak pomóc przejść z najmu na „własne M”?
Według raportu Szczęśliwy Dom, to osoby „na swoim” deklarują wyższy poziom szczęścia (7,2 na dziesięciostopniowej skali, wynajmujący dla porównania to współczynnik szczęścia wynoszący 6,5.). Łączy się to zapewne z odhaczeniem kolejnego ważnego etapu w życiu, poczuciem bezpieczeństwa i stabilizacji oraz niezależności. I właśnie te zalety warto wskazywać w rozmowie z klientami, którzy wahają się między najmem a kupnem.
Jak rozmawiać o pieniądzach – kredyty hipoteczne
Najmłodsi dorośli potrzebują rzetelnych informacji o kredytach.
Według badania Otodom osoby w wieku 18-25 najczęściej twierdzą, że otrzymałyby kredyt mieszkaniowy, gdyby się o niego ubiegały. To dość optymistyczne podejście. I co ważne, nie zawsze ma pokrycie w rzeczywistości. Dopiero w wieku 26-35 następuje znaczący spadek odsetka takich osób. Optymizm ponownie rośnie dla grupy 36-45. Dostrzec można więc, że etap 26-35 jest często pierwszą konfrontacją z realiami rynku nieruchomości oraz dostępności finansowania na zakup.
Wniosek dla ciebie?
- Oferuj wsparcie w procesie finansowania i doradztwa!
- Mów obrazowo. Pokazuj na co ich stać, ilustrując różne oferty ze średnią ratą kredytu, dla danej długości finansowania i przy określonym wkładzie własnym.
- Podpowiadaj z jakich programów wsparcia kredytowego warto skorzystać – szczególnie Młodym Dorosłym, którzy szukają pierwszego mieszkania na własność.
Ciekawa obserwacja z badań: kredyt mieszkaniowy tak, ale nie kosztem stylu życia. Tak uważa niemal 60% badanych w wieku 18-25 lat i aż 53% z przedziału 26-35 lat. Dane te sugerują, że dla wielu odbiorców ważny będzie prosty, przystępny proces kredytowy, podkreślający potencjalny ryzyka i umożliwiający wyznaczenie stosunkowo niskich rat.
Szukaj klientów tam, gdzie się ich nie spodziewasz – Gniazdownicy
Z badania Otodom wyłania się ciekawy obraz tzw. Gniazdowników, czyli osób dorosłych, które zamieszkują nadal w domu lub mieszkaniu należącym do rodziców. Tradycyjne to podejście obejmuje osoby przed 35. rokiem życia, bezdzietne i bez partnerów, a stereotypowo postrzega się je jako mało zaradne, pozostające w tym stanie mimo swojej woli.
Czy to mogą być twoi klienci? Tak! Raport Szczęśliwy Dom pokazuje inną perspektywę. Motywacje gniazdowników do życia z rodzicami, nie zawsze wynikają z trudności lokalowych czy finansowych. Cenią za to dobre relacje rodzinne i bliskość najważniejszych osób. Dla wielu reprezentantów tej grupy, przy zakupie mieszkania czy domu niewątpliwie istotna byłaby bliskość do rodziny. Dlatego atrakcyjne są dla nich inwestycje w okolicy obecnego zamieszkania – na tym skupiaj się opisując daną ofertę.
Dziecko i rodzic na osi czasu – nowy rozdział mieszkaniowy
Pojawienie się dziecka dla większości oznacza jedno: chęć pójścia „na swoje”. Wśród badanych przez Otodom Rodzin z Dziećmi, aż 68% mieszka w domach/mieszkaniach, których są właścicielami. Są też bardzo aktywni na rynku nieruchomości – co 9. kupił lub sprzedał nieruchomość w ciągu 12 miesięcy przed badaniem. Tylko 19% reprezentantów tej grupy nie ma nic przeciwko, by mieszkać do końca życia w wynajmowanych nieruchomościach.
Rodziny z dziećmi to z punktu widzenia deweloperów czy właścicieli nieruchomości bardzo istotna grupa odbiorców. Często aktywnie poszukują nowego lokum i chociaż mają wysokie wymagania, są też bardzo zmotywowani do zmiany.
Priorytety Rodzin z Dziećmi – zielono, prorodzinnie i bezpiecznie.
Choć badanie pokazuje urozmaicony obraz Rodzin z Dziećmi, wiele kwestii związanych z ich szczęściem w okolicy miejsca zamieszkania okazuje się uniwersalnych. Na czele czynników uszczęśliwiających tę grupę znajdują się tereny zielone, bliskość placówek edukacyjnych i infrastruktury dla dzieci. Co ciekawe, w top 3 czynników wpływających na szczęście znalazło się także bezpieczeństwo.
Warto zatem:
- podkreślać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, takie jak monitoring osiedlowy, obecność ochrony
- informować jak daleko jest do parków, placów zabaw, szkół – podawaj konkrety, np. 6 minut spacerem, 3 minuty jazdy autem.
Złota jesień i jej wyzwania według raportu Szczęśliwy Dom
Seniorzy wysoko na drabinie szczęścia. To właśnie seniorzy są według naszych badań najszczęśliwsi – zarówno pod kątem deklaracji dobrostanu, jak też zadowolenia z okolicy czy mieszkania/domu. Dużą rolę dla nich odgrywa przywiązanie do swojej dzielnicy czy osiedla, na którym często zamieszkują już od dłuższego czasu i nie chcą go zmieniać. Dlatego do ewentualnej przeprowadzki łatwiej zachęcić tę grupę w ramach tego samego osiedla.
Co ważne w kontekście tej grupy, 28% osób powyżej 65. roku życia uczestniczących w badaniu Otodom mieszka samotnie. Natomiast 67% ma takie osoby w swoim najbliższym otoczeniu.
Widać więc, że dla tej grupy niezwykle ważne jest tworzenie przestrzeni:
- sprzyjających socjalizacji i interakcjom społecznym w ramach osiedli;
- tworzenie przestrzeni dobrze zaprojektowanych pod kątem mobilności (windy, szerokie ścieżki, miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami);
- wspierających środowisko prewencyjne, a więc promujące zdrowe nawyki;
- w duchu mieszkań gotowych do opieki – czyli podążających za cyklem życia. Umożliwiają one pozytywne starzenie.
Hybrydowy dom – co podkreślać w ofertach?
Praca hybrydowa wymyka się tradycyjnym podziałom wiekowym. Praca zdalna jest dziś normą – z raportu Szczęśliwy Dom wynika, że wciąż więcej niż 1 na 6 badanych zdarza się pracować z domu. W przypadku osób w wieku od 26 do 35 lat odsetek ten jest nawet wyższy. Aż 1/4 z nich pracuje przynajmniej częściowo w formule zdalnej.
Co ciekawe, także wśród osób w wieku powyżej 56 lat znajduje się odsetek osób pracujących w takim modelu (13% dla osób z grupy 56 – 65). I choć jest on niższy niż w przypadku ogółu, to jednak grupa ta zdecydowanie częściej organizuje sobie miejsce do pracy. Osoby młodsze mają w tym zakresie więcej wyzwań. Warto to uwzględnić w rozmowach z nimi na temat ich mieszkaniowych potrzeb.
Aż 8 na 10 z Polaków posiada w domu stałe miejsce w którym zazwyczaj pracuje. Sugeruje to, że nawet w niewielkich mieszkaniach warto rozważyć wydzielenie miejsca do komfortowej pracy, by zwiększyć zainteresowanie klientów nieruchomością. Przestrzeń na mini biuro to dla wielu osób ważny atut – zapewnia ciszę, spokój, przestrzeń sprzyjającą skupieniu.
Na czterech łapach – zwierzaki też są twoim klientem!
Psy przed kotami.
Według raportu Szczęśliwy Dom, blisko 7 na 10 mieszkańców Polski mieszka ze zwierzętami. Co ciekawe, wraz ze wzrostem liczby osób w gospodarstwie domowym rośnie szansa na to, że mieszka w nim także zwierzę. Z badania wynika, że spośród osób mieszkających ze zwierzętami pod jednym dachem niemal połowa (47%) mieszka z psem. Koty zajmują drugie miejsce (35%).
To cenna informacja, bo przestrzeń dla zwierzaka staje się coraz ważniejszym czynnikiem wyboru domu czy mieszkania. ⅓ badanych podkreśla, że bierze ten fakt pod uwagę przy aranżowaniu wnętrza i urządzeniu mieszkania, a jedna czwarta idzie dalej i dostosowuje do zwierząt wyposażenie wnętrza.
Zwierzęta wpływają także na wybór miejsca zamieszkania (uważa tak 27% respondentów). 13% byłoby gotowe zmienić dom na taki, który bardziej odpowiada potrzebom ich zwierzaka. Warto mieć te dane z raportu Szczęśliwy Dom na uwadze. Dom dostosowany do potrzeb pupila może być bardziej atrakcyjny w oczach potencjalnych mieszkańców.
Na co warto zwrócić uwagę?
- Tak jak rodziny z dziećmi szukają dobrych szkół, tak opiekunowie zwierząt docenią bliskość dobrych weterynarzy i sklepów zoologicznych.
- Psiarze docenią bliskość terenów spacerowych, szczególnie łąk czy parków przyjaznym zwierzakom.
- Wskazanie ciekawych rozwiązań w ramach inwestycji: np. myjnia dla psów, psi plac zabaw, etc.
>>>Jesteś ciekaw poprzednich raportów?
Zajrzyj tutaj: Raport Szczęśliwy Dom – Otodom o szczęściu i emocjach
*z uwagą przyglądamy się dyskusji wokół tego określenia, zdecydowaliśmy się na jego użycie, by zachować ciągłość terminologii w stosunku do poprzednich edycji raportów Otodom; tym razem jednak, by dodatkowo pogłębić perspektywę, analizujemy dokładnie grupy wiekowe, a także prosimy o dodatkową analizę LAB 60+